zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

'Lichtgewicht' BMW M5 CS weegt nog altijd 1900 kilo

 

27 januari 2021 - Dit is de sterkste en snelste BMW M ooit; de 635 pk sterke BMW M5 CS gaat in 3,0 seconden van stilstand naar 100 km/h. Hij is 70 kilo lichter dan de BMW M5 Competition, maar dat maakt hem nog steeds geen vedergewicht. 



Even vergelijken, want de BMW M5 is er nu in drie smaken. Je hebt de BMW M5, die 600 pk en 750 Nm uit een 4,4-liter twinturbo V8 haalt. En je hebt de BMW M5 Competition, met 625 pk (bij een gelijkblijvend koppel). De BMW M5 CS voegt daar nog 10 pk aan toe en komt tot 635 pk. Wat doet dat voor de acceleratiecijfers? De M5 zit in 3,4 seconden op 100 km/h, de Competition is 0,1 seconde sneller en de CS blitzt ze allebei voorbij met een indrukwekkende sprinttijd van 3,0 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 305 km/h (begrensd).





BMW M5 CS met vierwielaandrijving én achterwielaandrijving Net als alle andere M5's, heeft de BMW M5 CS een 4,4-liter twinturbo V8 aan boord, die is gekoppeld aan een achttraps transmissie met dubbele koppeling. De aandrijfkrachten gaan naar alle vier wielen, maar de M5 heeft ook een 2WD-modus, waarbij alleen de achterwielen van power worden voorzien. Je hebt een BMW M, je wil per slot van rekening wel een potje kunnen driften (op een afgesloten circuit, niet op de openbare weg, zeggen we er maar even bij).



BMW schaafde 70 kilogram van het wagengewicht af Zoals gezegd, BMW heeft de nodige kilo's van de M5 afgeschaafd (70 kilo), maar dat maakt hem nog steeds tot een zware jongen (1900 kilo). Het aangepaste onderstel heeft dan ook flink wat werk om de M5 CS in het spoor te houden. In vergelijking met de M5 en M5 Competition staat de M5 CS iets lager op zijn wielen. Hij staat voor en achter op 20-inch lichtmetalen wielen, die in een goudkleur zijn uitgevoerd en fraai combineren met de matgroene lak van de auto.





Goudkleurige details, net als de BMW M8 First Edition Je kunt de BMW M5 CS herkennen aan zijn goudkleurige exterieurdetails en zijn gele koplampen (de BMW M8 Competition First Edition had die ook). Zijn motorkap, frontsplitter, spiegelbehuizingen, achterspoiler en achterdiffuser zijn gemaakt van met koolstof versterkte kunststof (CFRP), wat een deel van de gewichtsbesparing verklaart. De M5 CS wordt standaard geleverd met koolstofkeramische remmen en een roestvrijstalen sportuitlaat. 



Zo'n 50.000 euro duurder dan de BMW M5 Competition Interessant is dat de BMW M5 CS geen vijfzitter is, maar een vierzitter. Achterin heeft BMW twee individuele zitplaatsen neergezet (dus geen achterbank). De bestuurder en voorpassagier zitten op M Carbon-sportstoelen met rode accenten. Hier en daar vind je natuurlijk de nodige CS-logo's, maar op de hoofdsteunen is een heel ander embleem te vinden. Daar prijkt een afbeelding van de legendarische Nordschleife. Wat betaal je daarvoor? BMW wil precies 224.523 euro voor de M5 CS hebben. En daarmee is hij 50.000 euro duurder dan de M5 Competition. 



Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  De elektrische Mercedes EQC is opeens 10.000 euro goedkoper
  Herken jij de nieuwe Mercedes C-Klasse tussen andere Mercedessen?
  Hyundai Ioniq 5: waarom je plotseling geen Volkswagen ID.4 meer wilt
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers (2) 
top10
Een op zes Nederlanders bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op arbeidsmarkt
Cruciale inzichten voor een crisiscommunicatiestrategie
Bescherm thuiswerkers beter met extra toegangsrechten
Gratis handleiding voor het bestrijden van phishing en social engineering
Onzekerheid snijdt diep in arbeidsrelatie
Digitale ‘masters of change’ hebben de toekomst
2021 wordt het jaar van recoverware
Samenwerken is zo goed nog niet
Grootste vertrouwenskloof ooit tussen het goed geïnformeerde publiek en het brede publiek
Cyberaanval op HvA en UvA zoveelste bewijs dat sector groot risico loopt
meer top 10