zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Waarom de elektrische Mercedes EQA maar 2000 euro duurder is dan de GLA

 

20 januari 2021 - Elektrische auto's zijn veel duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen. Maar dat geldt niet in het geval van de Mercedes EQA. De compacte, elektrische crossover is slechts 2000 euro duurder dan de even grote Mercedes GLA.



De Mercedes GLA 180 is er vanaf 48.037 euro. En voor de Mercedes EQA 250 hoef je 'maar' 49.995 euro te betalen. Nog steeds een klap geld natuurlijk, maar in vergelijking met de brandstofuitvoeringen van de GLA is de EQA uitstekend geprijsd. Zeker omdat in het algemeen elektrische auto's een stuk duurder zijn dan hun conventionele broers. De EQA maakt dan ook gebruik van de bestaande GLA-architectuur. Mercedes noemt de auto "een uitstekend compromis […] tussen prestaties, kosten en ontwikkelingstijd."





Mercedes EQA heeft duidelijk GLA-trekjes Afijn, de Mercedes EQA dus … Hij is de derde elektrische auto in het leveringsprogramma van Mercedes-Benz, naast de Mercedes EQC en Mercedes EQV. De EQA heeft duidelijk trekjes van de GLA, maar onderscheidt zich met een gesloten 'grille', Mercedes A-klasse-achtige koplampen, en een lichtbalk over de kofferklep (zoveel elektrische auto's hebben dat, het lijkt wel verplicht). Het interieur van de Mercedes EQA komt grotendeels overeen met dat van de Mercedes GLA.



Actieradius van maximaal 426 kilometer Het eerste EQA-model dat op de markt komt, is de EQA 250. Op de vooras ligt een elektromotor met 190 pk en 375 Nm, die wordt gevoed door een 66,5-kWh batterij. Volgens Mercedes ligt de WLTP-actieradius op maximaal 426 kilometer. Op termijn komen er sterkere, vierwielaangedreven varianten van de EQA (tot 272 pk) met een grotere actieradius (ruim 500 kilometer). De topsnelheid van de EQA 250 is 160 km/h. Hij gaat in net geen 9 seconden naar 100 km/h.



In 30 minuten naar 80 procent laadniveau De Mercedes EQA kan met maximaal 100 kW worden opgeladen. In het ideale geval is het batterijpakket dan in zo'n 30 minuten van 10 procent tot 80 procent laadniveau bij te laden. Als je de EQA aan een wallbox hangt (11 kW), dan duurt het 5 uur en 45 minuten om de accu helemaal vol te krijgen.



Hoe zit het met de bijtelling voor de EQA? Met een vanafprijs van 49.995 euro zit de Mercedes EQA redelijk goed voor de bijtelling. In 2021 geldt een lage bijtelling van 12 procent over de eerste 40.000 euro. Daarboven ligt het bijtellingspercentage gewoon op 22 procent. Standaard is de EQA uitgerust met onder meer een warmtepomp (om het interieur op een efficiënte manier te verwarmen), een MBUX-infotainmentsysteem, een actieve spoor- en remassistent, en led-koplampen.



Elektrische modellenoffensief van Mercedes De Mercedes EQA komt in het voorjaar op de markt. Hij is de eerste in een reeks nieuwe, elektrische modellen van Mercedes. Dit jaar krijgen we de Mercedes EQB, EQE en EQS te zien. In 2022 is het de beurt aan de EQE SUV en EQS SUV, die beide in de Verenigde Staten worden gebouwd.




Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  De elektrische Mercedes EQC is opeens 10.000 euro goedkoper
  Herken jij de nieuwe Mercedes C-Klasse tussen andere Mercedessen?
  Hyundai Ioniq 5: waarom je plotseling geen Volkswagen ID.4 meer wilt
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers (2) 
top10
Een op zes Nederlanders bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op arbeidsmarkt
Cruciale inzichten voor een crisiscommunicatiestrategie
Bescherm thuiswerkers beter met extra toegangsrechten
Gratis handleiding voor het bestrijden van phishing en social engineering
Onzekerheid snijdt diep in arbeidsrelatie
Digitale ‘masters of change’ hebben de toekomst
2021 wordt het jaar van recoverware
Grootste vertrouwenskloof ooit tussen het goed geïnformeerde publiek en het brede publiek
Samenwerken is zo goed nog niet
Cyberaanval op HvA en UvA zoveelste bewijs dat sector groot risico loopt
meer top 10