zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Polestar geeft toe: 'Een Polestar 2 is minder 'schoon' dan je denkt'

 

16 september 2020 - Polestar roept andere autofabrikanten op om open te zijn over de klimaatimpact van hun modellen. Het Chinees-Zweedse merk geeft zelf het goede voorbeeld en publiceert een rapport over de CO2-uitstoot van de Polestar 2. En wat blijkt … Pas na 80.000 kilometer word de elektrische hatchback schoner dan een Volvo XC40 met verbrandingsmotor. 



Elektrische auto's stoten geen CO2 uit als ze rijden, dus zijn ze in die zin veel schoner dan auto's met een verbrandingsmotor. Eerlijker is echter om ook te kijken naar de CO2-uitstoot tijdens onder meer de productie van de benodigde materialen, waaronder de batterij. Dus dat heeft Polestar gedaan.



Polestar 2 Life Cycle Assessment Tijdens de zogeheten Polestar 2 Life Cycle Assessment (LCA) is gekeken naar de uitstoot bij het winnen / produceren van materialen, de assemblage van de auto zelf, de logistiek om de auto bij de consument te krijgen, het gebruik door de consument en de recycling van de auto. Polestar heeft de Polestar 2 daarbij vergeleken met een Volvo XC40 met verbrandingsmotor.



Batterij van een elektrische auto Die laatste heeft een voordeel als het op de productie van materialen aankomt. Want een Volvo XC40 zorgt voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot 24 ton komt. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de batterij van de elektrische auto.



Op windenergie is de Polestar schoon Dan komen we tot het gebruik van beide auto's, waarbij de Polestar 2 in het voordeel is. Als die wordt opgeladen met alleen windenergie, dan stoot een gemiddelde Polestar 2 over zijn hele levenscyclus slechts 0,4 ton CO2 uit. Maar in de praktijk gaat dat niet op en wordt elektriciteit nog altijd op andere manieren opgewekt.



Wereldwijd nog weinig windenergie Dus heeft Polestar ook naar de wereldwijde elektriciteitsmix gekeken. En dan stoot een Polestar 2 over zijn hele levenscyclus 23 ton aan CO2 uit. Dat is nog altijd veel minder dan de Volvo XC40 met verbrandingsmotor, die over zijn levenscyclus tot een uitstoot van 41 ton komt.

Break-even point ligt ver weg Uiteindelijk is de Polestar 2 schoner dan de Volvo XC40, maar het break-even point ligt ver weg. Kijkend naar de Europese manier van elektriciteit opwekken (een combinatie van duurzame en niet-duurzame energie) wordt de Polestar 2 pas na 80.000 kilometer schoner dan de Volvo XC40. Wereldwijd ligt dat punt bij 100.000 kilometer. Als de elektriciteit alleen van wind komt, bij 50.000 kilometer. 

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10