zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Kia e-Soul: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h

 

1 september 2020 - 452 kilometer is de officiële Kia e-Soul actieradius voor de versie met het 64 kWh-accupakket. Wat blijft daarvan over als je met 100 of 130 km/h over de snelweg rijdt? We houden een uitgebreide stroomverbruiktest.



Kia doet wat het belooft: bij de Kia E-Soul 64 kWh staat er daadwerkelijk 64 kWh tot je beschikking. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Eerder testen we de actieradius van de Opel Corsa-e, de Mini Electric en de Honda E, en alle drie geven je minder kilowattuur dan de folder belooft.



Of nee: je krijgt wel de geadverteerde accucapaciteit, maar een deel daarvan is afgeschermd. Dat zijn buffers die voorkomen dat het accupakket te snel slijt. De Kia E-Soul heeft deze buffers ook, maar die zijn dus niet voor rekening van de gebruiker. Waarschijnlijk is de accu in werkelijkheid bijna 70 kWh groot.

Tijdens het testen zijn de omstandigheden bijna perfect: droog, weinig wind en ongeveer 22 tot 29 graden Celsius (respectievelijk 130-km/h en 100-km/h test). De route begint en eindigt op het zelfde punt, om de invloed van wind en hoogteverschillen te elimineren.



Kia e-Soul: actieradius bij 100 km/h De Kia E-Soul heeft een officiële actieradius van 452 kilometer. En zo lang je op de snelweg 100 km/h rijdt, haalt-ie dat bijna. Wij meten een gemiddeld stroomverbruik van 15,5 kWh/100 km, wat met een accu van 64 kWh neerkomt op

413 kilometer
. Dat zijn echte kilometers, op Nederlands asfalt en met de airco aan. Hoeveel meer range heb je nodig?

Kia e-Soul: actieradius bij 130 km/h Op hogere snelheden heeft de E-Soul last van zijn aerodynamische kwaliteiten. Of het gebrek daaraan. We klokken een stroomverbruik van 22,6 kWh per 100 kilometer. Voor je beeldvorming: de Opel Corsa-E die we laatst testten, is wel lager maar niet veel zuiniger. En dankzij het grote accupakket van de E-Soul, kun je toch

283 kilometer
lang het gaspedaal diep intrappen. Dan moet je wel echt haast hebben, want bij 130 km/h verliest de E-Soul wat van zijn veercomfort en je hoort veel windgeruis in de hoekige cabine.



Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam
  Polestar geeft toe: 'Een Polestar 2 is minder 'schoon' dan je denkt'
  Dit kost de gefacelifte Volkswagen Tiguan
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
Een op de drie jongeren heeft door corona studie/werkplannen aangepast (1) 
Eén op de drie beleggers: maatschappelijk beleggen moet deels verplicht worden (1) 
top10
Wees extra alert op verdachte telefoontjes
Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’
COVID-19 voedingsbodem voor geopolitieke risico’s
VGM-eisen voor VCA 2017/6. 0-certificering bij veel bedrijven nog onbekend
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde
Werknemer krijgt toegang tot corporate data via persoonlijke apparaten
Webinarmoe? Acht handige tips om dat te voorkomen
Grote toename eCrime
meer top 10