zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Met de BMW iX3 start BMW's elektro-offensief pas echt

 

14 juli 2020 - Dit moet toch wel de minst verrassende verrassing in de geschiedenis van verrassingen zijn. We weten natuurlijk al lang hoe de nieuwe BMW iX3 eruit ziet, maar dat neemt niet weg dat BMW's eerste elektrische suv een interessante auto is. Met name voor leaserijders, natuurlijk.



De huidige BMW X3 - de derde generatie - is sinds 2018 op de markt. In datzelfde jaar liet BMW de Concept iX3 zien; een zo goed als productieklaar studiemodel. Zoals iedere fabrikant tegenwoordig, heeft BMW een elektrisch modellenoffensief in voorbereiding. Na de iX3 komen onder meer de i4 en de iNext. 





BMW op een kleine achterstand BMW - dat in 2013 voortvarend begon met de i3 - heeft een kleine achterstand op de andere Duitse premiummerken als het op elektrische modellen aankomt. Audi heeft al de E-Tron en E-Tron Sportback, Mercedes-Benz de EQC, Porsche de Taycan en Volkswagen binnenkort de ID.3.

BMW iX3 heeft achterwielaandrijving Bovendien lijkt BMW een iets andere strategie te kiezen. De iX3 is niet een op zichzelf staand elektrisch model, maar simpelweg een afgeleide van de X3. Hij wordt aangedreven door een elektromotor op de achteras, die een vermogen van 286 pk en 400 Nm koppel levert. Daarmee gaat de BMW iX3 in 6,8 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid van de suv is begrensd op 180 km/h. 



Maximaal bereik van 459 kilometer Onder de vloer van het inzittendencompartiment ligt een 80-kWh batterij. Die kan met maximaal 150 kW worden geladen. Hij is dan in een half uur weer voor 80 procent vol. Als de meter 100 procent aangeeft, heb je volgens de officiële WLTP-opgave een actieradius van maximaal 459 kilometer tot je beschikking. 



Soundtrack door Hans Zimmer  Een gimmick is dat filmcomponist Hans Zimmer - bekend van onder meer Pirates of the Caribbean, The Dark Knight en Gladiator - het 'motorgeluid' heeft gecomponeerd. En omdat blauw inmiddels de kleur van elektrische aandrijving schijnt te zijn, is de BMW iX3 van buiten en van binnen aangekleed met blauwe accenten.

Vanafprijs BMW iX3 Wil je volgend jaar als particulier met subsidie een BMW iX3 aanschaffen, dan kom je van een koude kermis thuis. De iX3 is te duur voor de overheidssubsidie van 4000 euro. Hij kost in Nederland minimaal 71.000 euro en is leverbaar in twee uitvoeringen: Executive en High Executive.



Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  De elektrische Mercedes EQC is opeens 10.000 euro goedkoper
  Herken jij de nieuwe Mercedes C-Klasse tussen andere Mercedessen?
  Hyundai Ioniq 5: waarom je plotseling geen Volkswagen ID.4 meer wilt
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers (2) 
top10
Een op zes Nederlanders bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op arbeidsmarkt
Cruciale inzichten voor een crisiscommunicatiestrategie
Bescherm thuiswerkers beter met extra toegangsrechten
Gratis handleiding voor het bestrijden van phishing en social engineering
Digitale ‘masters of change’ hebben de toekomst
Onzekerheid snijdt diep in arbeidsrelatie
Grootste vertrouwenskloof ooit tussen het goed geïnformeerde publiek en het brede publiek
Samenwerken is zo goed nog niet
Cyberaanval op HvA en UvA zoveelste bewijs dat sector groot risico loopt
2021 wordt het jaar van recoverware
meer top 10