zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

BPM: Waarom veel auto's per 1 juli duurder of goedkoper worden.

 

1 juli 2020 - Vanaf 1 juli - vandaag dus - wordt de aanschafbelasting BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) anders berekend. En dat heeft grote gevolgen voor de prijzen van nieuwe auto's in Nederland. Veel modellen worden goedkoper, maar er zijn ook genoeg die duurder worden.



Als je in Nederland een nieuwe auto koopt, betaal je BTW en BPM. Die laatste belasting wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger die is, hoe meer BPM je betaalt. Dat klinkt erg eenvoudig allemaal, maar dat is het niet. We gaan proberen het op een makkelijk te begrijpen manier uit te leggen.



Oude NEDC-testmethode Tot 1 september 2018 werden het verbruik en de uitstoot van een auto vastgesteld door middel van een zogeheten NEDC-test (New European Driving Cycle). Die rollenbanktest werd in de basis ontwikkeld in de jaren zeventig en was dus totaal niet meer representatief voor hoe een gemiddelde auto nu rijdt. 

Dat kon je zien aan de verschillen tussen het gemeten NEDC-verbruik en het werkelijke praktijkverbruik. Als een fabrikant bijvoorbeeld opgaf dat zijn auto 1 op 20 reed, kon je er donder op zeggen dat hij in de praktijk niet verder kwam dan 1 op 15. Maar de overheid pakte wel die 1 op 20 en de bijbehorende CO2-uitstoot om het BPM-bedrag te berekenen.



Sinds 2018 nieuwe WLTP-testmethode Als vervanger van de weinig representatieve NEDC-test werd een nieuwe testcyclus ontwikkeld: de WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). Die gebruikt een combinatie van rollenbanktests en praktijktests om tot een betere weergave van het werkelijke verbruik en de werkelijke uitstoot van een auto te komen.

Laten we de eerder genoemde voorbeeldauto er weer bijhalen. Die verbruikt volgens de NEDC-meetmethode 1 liter brandstof op 20 kilometer, rijdt in de praktijk 1 op 15, maar wordt door de betere WLTP-meetmethode een stuk nauwkeuriger gemeten op 1 op 16. Nog niet perfect, maar in ieder geval een stuk beter.

Opgegeven uitstoot omhoog, dus ook BPM omhoog Het is allemaal nog veel ingewikkelder, maar simpel gezegd is het opgegeven verbruik (en de opgegeven uitstoot) van vrijwel alle auto's sinds 1 september 2018 slechter geworden. In de praktijk is er niets veranderd natuurlijk, maar op papier wel. En dat had in Nederland effect op de BPM, die in bijna alle gevallen hoger is geworden. Nieuwe auto's werden dus duurder.

Belangenorganisaties waren boos, want de overheid had beloofd dat de consument niets zou merken van de overgang tussen de NEDC en WLTP. De overheid zou met een oplossing komen, maar dat heeft uiteindelijk bijna twee jaar geduurd. Vanaf vandaag - 1 juli 2020 - wordt de BPM op een andere manier berekend, wat bij veel auto's voor een prijsverlaging zorgt.



Gemiddelde BPM-bedrag ligt iets lager Volgens onderzoeksbureau JATO lag de gemiddelde BPM per 1 januari 2020 op 13.100 euro. Per vandaag ligt die op 12.775 euro. Let wel: we hebben het hier over de gemiddelde BPM. Sommige auto's worden goedkoper. Andere worden duurder. Maar de gemiddelde trend is dus heel iets omlaag. 

Een leuk voorbeeld is altijd de Ford Mustang GT. Het topmodel van de Mustang-reeks - met atmosferische 5,0-liter V8 - kost in de Verenigde Staten 35.000 dollar (omgerekend zo'n 31.000 euro), maar zat in Nederland door zijn forse CO2-uitstoot op 111.000 euro. Door de aanpassingen aan de BPM-berekening daalt die prijs opeens naar 95.000 euro. 

En dat zien we bij meer dorstige benzineslurpers. Het komt door een gekke verandering in de BPM-tabel, die uit vijf belastingschijven bestaat. De hoogste schijf is verhoogd en daardoor betaal je niet langer 424 euro BPM voor iedere gram CO2 boven de 150 gram, maar 408 euro voor iedere gram boven de 180 gram.

Opties tellen nu mee voor de CO2-uitstoot Op verzoek van BNR pikte JATO nog een paar andere voorbeelden uit de prijslijst. Een Porsche Panamera wordt 10.000 euro duurder en een Jaguar XJ met dieselmotor (die wordt kennelijk nog uit voorraad geleverd) juist 10.000 euro goedkoper. De Peugeot 308 en Audi Q5 - beide als diesel - gaan respectievelijk 5400 en 2600 euro omhoog.

Het is onmogelijk om een lijn in de prijsverhogingen en -verlagingen te ontdekken. Dat komt onder meer doordat opties nu meetellen voor de CO2-uitstoot. Ga je helemaal los op de optielijst? Dan betaal je ook meer BPM. Want alles dat zorgt voor meer gewicht, meer rolweerstand of meer luchtweerstand heeft invloed op de opgegeven CO2-uitstoot.

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-Benz prijst hele zwik compacte plug-in hybrides
  BMW 4-serie Coupé: Flinke nieren vragen flinke portemonnee
  Polestar 2: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (1) 
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk (3) 
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie (1) 
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016 (1) 
top10
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Praktische tips voor managen op afstand
Klantbeleving opnieuw uitvinden in een wereld van social distancing
Aanzienlijk minder krimp
Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
Cybersecurity: van plan naar executie
Eén op vijf vacatures in gezondheidszorg onvervulbaar
Herstel vacaturetrend zet verder door
'Technisch herstel derde kwartaal geeft vertekend beeld economie'
meer top 10