zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Keuzestress: Wil je een Porsche 911 Cabriolet of een 911 Targa?

 

18 mei 2020 - De introductie van een nieuwe Porsche 911-variant is een wonderlijk fenomeen. We weten al precies hoe-ie eruit gaat zien, maar wachten toch in spanning af. En de kersverse Porsche 911 Targa stelt in die zin niet teleur. Hij oogt bekend, maar doet ons toch weer twijfelen. Willen we nou een 911 Cabriolet of een 911 Targa?




Even terug. De Porsche 911 van de 992-generatie debuteerde in november 2018. Hij is er als Coupé en als Cabriolet, met 385 pk (Carrera en Carrera 4), met 450 pk (Carrera S en Carrera 4S) en als 650 pk sterke Turbo S. Later introduceert Porsche natuurlijk ook weer een Turbo, GT3, GT3 RS en nog andere varianten.



Zilverkleurige rolbeugel De 911 Targa werd in de jaren zestig bedacht. Porsche liep vooruit op Amerikaanse veiligheidswetgeving (die er uiteindelijk nooit kwam) die open auto's zou verbieden. De eerste Targa had al die kenmerkende zilverkleurige rolbeugel, maar gebruikte een uitritsbare kunststof achterruit. Op latere varianten was die gewoon vast en van glas.



Glazen schuifdak Bij de 993 (1994 - 1998), 996 (1997 - 2004) en 997 (2004 - 2012) was de Targa weinig meer dan een versie met een groot glazen schuifdak, dat onder de achterruit schoof. Pas bij de 991 (2011 - 2019) keerde Porsche terug naar het klassieke Targa-design met een metalen rolbeugel achter de voorstoelen.



Open in 19 seconden Het dakpaneel van de nieuwe 911 Targa open en sluit automatisch in slechts 19 seconden. De glazen achterruit schuift daarvoor ver naar achteren, dus als de sensoren van de Porsche een muur of een andere auto dicht achter de auto detecteren, wordt het mechanisme stilgelegd om eventuele schade te voorkomen. De 911 Targa is nauw verwant aan de 911 Cabriolet. Tot de raamlijn zijn de twee identiek.

Handgeschakelde zevenbak De 911 Targa 4 (385 pk) gaat in 4,2 seconden van stilstand naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 289 km/h. De krachtigere 911 Targa 4S (450 pk) haalt maximaal 304 km/h en doet precies 3,6 seconden over de standaardsprint. Beide auto's zijn standaard uitgerust met een achttraps PDK-transmissie met dubbele koppeling. De 911 Targa 4S kan ook worden besteld met een handgeschakelde zevenbak.



Achterwielbesturing Andere opties zijn achterwielbesturing voor de 911 Targa 4S. Dat systeem stuurt bij lagere snelheden tegen voor meer wendbaarheid en een kleinere draaicirkel. Op hogere snelheid sturen de achterwielen mee met de voorwielen voor een betere stabiliteit. Porsche Dynamic Chassic Control (PDCC) gaat het rollen van de carrosserie tegen met actieve dempers.

Smartlift en InnoDrive Twee andere interessante toevoegingen zijn Smartlift (dat leert waar het de neus van de auto 40 mm moet optillen om over een obstakel zoals een verkeersdrempel te rijden) en adaptieve cruisecontrol met InnoDrive (dat met behulp van het navigatiesysteem 3 kilometer vooruit kijkt om alvast de snelheid van de auto aan te passen op bijvoorbeeld bochten).

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Ook de grootste Mini opgefrist: facelift Mini Countryman
  Vernieuwde BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
  BMW 6-serie Gran Turismo krijgt na 2,5 jaar al een facelift
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
meer top 10