zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Keuzestress: Wil je een Porsche 911 Cabriolet of een 911 Targa?

 

18 mei 2020 - De introductie van een nieuwe Porsche 911-variant is een wonderlijk fenomeen. We weten al precies hoe-ie eruit gaat zien, maar wachten toch in spanning af. En de kersverse Porsche 911 Targa stelt in die zin niet teleur. Hij oogt bekend, maar doet ons toch weer twijfelen. Willen we nou een 911 Cabriolet of een 911 Targa?




Even terug. De Porsche 911 van de 992-generatie debuteerde in november 2018. Hij is er als Coupé en als Cabriolet, met 385 pk (Carrera en Carrera 4), met 450 pk (Carrera S en Carrera 4S) en als 650 pk sterke Turbo S. Later introduceert Porsche natuurlijk ook weer een Turbo, GT3, GT3 RS en nog andere varianten.



Zilverkleurige rolbeugel De 911 Targa werd in de jaren zestig bedacht. Porsche liep vooruit op Amerikaanse veiligheidswetgeving (die er uiteindelijk nooit kwam) die open auto's zou verbieden. De eerste Targa had al die kenmerkende zilverkleurige rolbeugel, maar gebruikte een uitritsbare kunststof achterruit. Op latere varianten was die gewoon vast en van glas.



Glazen schuifdak Bij de 993 (1994 - 1998), 996 (1997 - 2004) en 997 (2004 - 2012) was de Targa weinig meer dan een versie met een groot glazen schuifdak, dat onder de achterruit schoof. Pas bij de 991 (2011 - 2019) keerde Porsche terug naar het klassieke Targa-design met een metalen rolbeugel achter de voorstoelen.



Open in 19 seconden Het dakpaneel van de nieuwe 911 Targa open en sluit automatisch in slechts 19 seconden. De glazen achterruit schuift daarvoor ver naar achteren, dus als de sensoren van de Porsche een muur of een andere auto dicht achter de auto detecteren, wordt het mechanisme stilgelegd om eventuele schade te voorkomen. De 911 Targa is nauw verwant aan de 911 Cabriolet. Tot de raamlijn zijn de twee identiek.

Handgeschakelde zevenbak De 911 Targa 4 (385 pk) gaat in 4,2 seconden van stilstand naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 289 km/h. De krachtigere 911 Targa 4S (450 pk) haalt maximaal 304 km/h en doet precies 3,6 seconden over de standaardsprint. Beide auto's zijn standaard uitgerust met een achttraps PDK-transmissie met dubbele koppeling. De 911 Targa 4S kan ook worden besteld met een handgeschakelde zevenbak.



Achterwielbesturing Andere opties zijn achterwielbesturing voor de 911 Targa 4S. Dat systeem stuurt bij lagere snelheden tegen voor meer wendbaarheid en een kleinere draaicirkel. Op hogere snelheid sturen de achterwielen mee met de voorwielen voor een betere stabiliteit. Porsche Dynamic Chassic Control (PDCC) gaat het rollen van de carrosserie tegen met actieve dempers.

Smartlift en InnoDrive Twee andere interessante toevoegingen zijn Smartlift (dat leert waar het de neus van de auto 40 mm moet optillen om over een obstakel zoals een verkeersdrempel te rijden) en adaptieve cruisecontrol met InnoDrive (dat met behulp van het navigatiesysteem 3 kilometer vooruit kijkt om alvast de snelheid van de auto aan te passen op bijvoorbeeld bochten).

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Peugeot 508 PSE: 360 pk in een Peugeotje? Toe maar!
  Bent u geen autoliefhebber? Dan is de Ford Puma ST niks voor u
  De vernieuwde Range Rover Velar is niet gefacelift
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (1) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
top10
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
Werkgever heeft geen oog voor stress en burn-out klachten
Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging verdubbeld
Flexkrachten onmisbaar voor opstarten economie na lockdown
Zoekvraag naar waterflessen verzesvoudigd in vijf jaar
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
meer top 10