3 maart 2020 - En zo begint de bekende dans. Na de Porsche 911 Carrera’s volgt nu de 911 Turbo S, die over enige tijd gezelschap gaat krijgen van de GTS, GT3, GT3 RS, GT2 RS, noem maar op. Je vraagt je daarbij af hoever de pk-race nog gaat, want de 911 Turbo S heeft gewoon al 650 pk.
Daarmee maakt Porsche een flinke stap ten opzichte van de vorige 911 Turbo S, die uit dezelfde 3,8-liter zescilinder boxermotor een vermogen van 580 pk en 700 Nm koppel haalt. Het nieuwste model schopt het tot 650 pk en 800 Nm, dat door een achttraps automaat met dubbele koppeling naar alle vier wielen gaat.Â
Van stilstand naar 200 km/h
Het resultaat is een sprint naar 100 km/h in 2,7 seconden en een top van 330 km/h. Ter vergelijking: de 911 Turbo S van de 991-generatie had 2,9 seconden nodig en hield het ook bij 330 km/h voor gezien. Gaan we in beide Porsches van stilstand naar 200 km/h, dan blijft de nieuwe zijn voorganger een seconde voor (8,9 tegenover 9,9 seconden).
Ducktail met uitschuifbare spoiler
Op het eerste gezicht lijkt de 911 Turbo S – generatie 992 – breder dan de 911 Carrera. En dat klopt ook. Aan de voorkant is zijn carrosserie met 4,5 centimeter verbreed, op zijn heupen kreeg hij er 2,0 centimeter bij. Meteen in het oog springend is natuurlijk de achtervleugel van de 911 Turbo S: een ducktail met een uitschuifbare spoiler.