zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Kom maar op met die CO2-boetes: hier is de Mercedes GLE Coupé AMG!

 

19 februari 2020 - Onlangs kondigde Mercedes-directeur Ola Källenius nog aan dat het bedrijf moest gaan snoeien in de top van het modellenprogramma. Maar blijkbaar ontspringt de Mercedes GLE Coupé voorlopig de dans, want hij verschijnt nu ook in AMG-gedaante. Met de bijbehorende power en uitstoot ...




Laten we met het slechte nieuws beginnen. De Mercedes-AMG GLE 63 Coupé heeft een CO2-uitstoot van 262 tot 263 gram per kilometer. Voor elk exemplaar dat de Mercedes-dealer verkoopt, moeten hij dus eigenlijk twee stuks van de Mercedes EQC wegzetten. Alleen dan maakt het merk nog een beetje kans om het door de EU voorgeschreven gemiddelde van 95 g/km te halen ... Dat wordt nog een hele dobber, want eigenlijk weet de elektrische Mercedes op geen enkele markt potten te breken.





Topsnelheid Mercedes-AMG GLE 63 Coupé Maar doen we de oogkleppen op, dan begint ons hart toch wel wat sneller te kloppen van de vierwielaangedreven Mercedes-AMG GLE63 Coupé. Net als bij de AMG-versie van de gewone GLE gaat er in de hoge neus nog altijd een vierliter V8 met twee turbo's schuil. Maar verstoppertje spelen heeft geen zin, want je herkent zijn hamerende geluid van verre. Standaard is er 571 pk aan boord, waarmee de kamerolifant met z'n fluks schakelende negentraps automaat in 4 seconden naar 100 km/h sprint. De S-versie gaat weer een stapje verder; dankzij 612 pk verloopt de honderdsprint nog twee tienden van een seconde sneller. Ook lapt hij de geijkte topsnelheid van 250 km/h aan zijn laars. Pas bij 280 km/h vindt de begrenzer van de Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé het welletjes.



Elektrohulpje van 22 pk Volgens Merrcedes zet het merk met deze twee topversies van de GLE Coupé de elektrificatie van de modelseries consequent voort. Pardon? Waar zit de stekker dan? Nou, nergens. De achtcilinder turbobeul heeft namelijk een bescheiden elektrohulpje in de vorm van een 48 volts boordsysteem dat aan de startdynamo is gekoppeld. Dat geeft een boost van 22 pk, maar zorgt ook voor een soepeler werkend start-stopsysteem en zou het verbruik moeten verminderen. Maar met een gemiddelde dorst van 11,5 liter op 100 km (1 op 8,7) en een CO2-uitstoot van 262 tot 263 g/km zien we Greta Thunberg nog niet in juichen uitbarsten. En dat terwijl Mercedes nog wel zo zijn best heeft gedaan, want de CO2-uitstoot van de V8 is mede dankzij cilinderuitschakeling toch fors lager dan bij de vorige editie (319 g/km)



Uiterlijk AMG-vertoon Aan de buitenkant is gelukkig niet te zien wanneer je op vier cilinders rijdt. Daarentegen wijst de grille met chroomspijlen de omstanders erop dat ze met een vette AMG te maken hebben. Andere AMG-kenmerken zijn de luchtinlaten van formaatje Coentunnel en de ribbels in de motorkap. Aan de achterkant tonen met name de vier hoekige eindpijpen dat je zojuist door een AMG voorbij bent geblazen.



Standaard 22 inch Mercedes geeft hoog op over de sportieve rijeigenschappen van de dikste der GLE Coupés. Zo houdt Active Ride Control het overhellen in bochten in toom. Snelle jongens en meisjes kunnen het Dynamic Select-systeem in de standen Pro en Master zetten, voor de comfortliefhebbers zijn er weer andere rijmodi. Maar de luchtgeveerde vierwielaandrijver staat zijn mannetje desnoods ook op onverhard wegdek. Gewoon Dynamic Select even in de zandstand of in Trail zetten. Al zouden wij met de standaard meegeleverde 22-inch wielen geen rotsachtig bergweggetje opzoeken.

Prijzen Mercedes-AMG GLE 63 Coupé Over de prijzen en de Nederlandse marktintroductie heeft Mercedes ons nog niets verteld. Reken op bedragen waarvoor je in Amsterdam een hartstikke leuke bezemkast kunt kopen.

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10