zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Tesla Cybertruck te gevaarlijk voor Europa

 

14 december 2019 - Bij het bekijken van de scherpe neus van de Tesla Cybertruck hadden wij al zo onze twijfels over de voetgangersveiligheid. Nu geeft ook een woordvoerder van de Duitse keuringsinstantie TÃœV aan dat de Cybertruck niet aan de Europese veiligheidseisen voldoet. In zijn huidige vorm kan de Tesla Cybertruck niet naar Europa komen.




De voetgangersveiligheid is overigens niet het enige probleem van de Tesla Cybertruck. Naar verluidt is de algehele constructie veel te stijf. Dat klinkt veilig, maar is het niet. Als een auto nauwelijks meegeeft bij een crash, dan moeten de lichamen van de inzittenden een groot deel van de schok opvangen. En airbags of niet, dat kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid.



Cybertruck gaat in tegen Europese veiligheidsfilosofie Stefan Teller, veiligheidsexpert van de TÃœV, gaat zelfs nog een stapje verder. Hij stelt dat de Tesla ingaat tegen de Europese veiligheidsfilosofie: "De inzittenden voelen zich veilig, maar ze zijn het niet."

De Tesla Cybertruck ziet eruit alsof hij voetgangers het liefst doormidden zou klieven.
Dat de Cybertruck in de Verenigde Staten wel de weg op mag, heeft diverse redenen. In de eerste plaats gaan de Amerikaanse veiligheidseisen minder ver dan de Europese. Bovendien hebben hier verschillende autoriteiten en onafhankelijke keuringsinstanties een dikkere vinger in de pap dan aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Zo bestaat in de EU al jaren veel aandacht voor voetgangersveiligheid. Daarom mag de neus van een auto niet te scherp zijn en moeten voetgangers een 'zachte landing' op de motorkap kunnen maken. De Tesla Cybertruck ziet er juist uit alsof hij voetgangers het liefst doormidden zou klieven. Volgens Teller is het plaatwerk van de Cybertruck zo stijf, dat van een gerichte vervorming geen sprake kan zijn.



Aanpassingen basisstructuur Cybertruck nodig Er is nog een reden dat de Cybertruck in de VS geen toelatingsproblemen kent. Pick-ups hoeven in Amerika aan minder strenge eisen op het gebied van passieve veiligheid te voldoen dan reguliere personenauto's.

Volgens Teller zijn grote wijzigingen nodig aan de basisstructuur van de Tesla Cybertruck. Alleen dan kan de elektrische pick-up van Elon Musk in Europa worden toegelaten.

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10