zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit

 

25 november 2019 - Volgend jaar gaat de maximumsnelheid op alle snelwegen overdag omlaag naar 100 km/h. Hoeveel eerder moet je ’s ochtends dan vertrekken om op je werk aan te komen? Autowereld.com nam de proef op de som.



Collega Gert Wegman en ik wonen allebei in de omgeving van Amersfoort. En dat betekent dat we iedere morgen bijna 80 kilometer moeten rijden naar de Autowereld-redactie, die in Nijmegen zit. Hoe lang we over die afstand doen, hangt van de verkeersdrukte af, maar meestal zitten we zo’n 50 minuten in de auto.



Van Nijmegen naar Amersfoort We besloten ons experiment op de terugweg te doen. We vertrokken op een woensdagmiddag om 15:30 van ons kantoor aan het Jonkerbosplein in Nijmegen en spraken af elkaar te ontmoeten bij een tankstation aan de Hogeweg in Amersfoort. Gert zou zich aan de huidige snelheidslimiet houden (100 en 120 km/h op ons traject) en ik zou strak 100 km/h blijven rijden.



Minder tijdverlies dan je denkt Via de A73, A50, A12, A30 en A1 reden we van Nijmegen naar Amersfoort – de reisafstand bedroeg precies 77,4 kilometer. Gert was na 50 minuten en 14 seconden ter plekke. De motor van zijn Volvo V50 stond nog na te tikken toen mijn C30 in het zicht kwam. Ik had er 53 minuten en 43 seconden over gedaan: slechts 3,5 minuut langer.

Drukte op de snelweg Nou gebiedt de eerlijkheid om te zeggen dat zowel Gert als ik eerder op de dag iets sneller zouden zijn geweest. Volgens Gert was het op sommige stukken door de drukte bijna onmogelijk om 120 km/h te rijden. Hetzelfde gold voor mij. Vooral op het laatste stuk – op de A1 van Barneveld naar Amersfoort – kwam ik eerder op 90 km/h uit dan op 100.

Lager brandstofverbruik Tijdens mijn rit heb ik ook bijgehouden wat langzamer rijden voor mijn verbruik betekent. Ik gebruik mijn Volvo vrijwel uitsluitend voor woon-werkverkeer en dan verbruikt hij gemiddeld 7,7 l/100 km (1 op 12,9). Ik rijd dan 90 procent van de tijd op de snelweg met een snelheid van 120 km/h. Tijdens ons 100 km/h-experiment kwam mijn verbruik een stuk lager uit op 6,9 l/100 km (1 op 14,4).

Gas geven wordt afgestraft Gert probeerde tijdens onze testrit, zodra het maar enigszins kon, zo vlug mogelijk de 120 km/h aan te tikken. Hiervoor bestrafte zijn V50 D5 Geartronic hem met een hoger verbruik dan normaal. In plaats van de gebruikelijke 6,4 l/100 km (1 op 15,6), realiseerde hij op deze rit een gemiddelde van 7,0 l/100 km (1 op 14,3).

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   1 reactie

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Maarten  |   | 
3-12-2019
 | 
19:34 uur
Eigenlijk bijna alleen maar voordelen dus. Constant 120 rijden is toch bijna niet haalbaar is ook mijn ervaring.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10