Waarom is de Audi A7 Sportback Plug-in zoveel duurder dan een A6?
8 november 2019 - Soms verlangen we terug naar de tijden van de eerste Mitsubishi Outlander PHEV. Niet zozeer vanwege de auto zelf, maar om het enorme belastingvoordeel dat destijds gold voor plug-in hybrides. Met al die subsidies zou het veel goedkoper zijn Audi A7 Sportback 55 TFSI e te rijden. Maar waarom is-ie eigenlijk zoveel duurder dan de stekkerende A6?
Stel je voor: nul euro wegenbelasting en nul procent bijtelling voor een Audi A7 Sportback TFSI 55e. Als de overheid haar oorspronkelijke beleid ten aanzien van plug-in hybrides had gehandhaafd, zouden de hogere managers waarschijnlijk in de rij staan voor de nieuwste stekkerhybride van Audi.
Prijsverschil instappers veel kleiner
Vreemd. Hoe zit het eigenlijk met het prijsverschil tussen de instapversies van de A6 en de A7? De A6 45 2.0 TFSI kost 65.860 euro en voor de A7 met dezelfde motor vraagt de dealer 74.170 euro. Dat is een verschil dan 'maar' 8280 euro. Vreemd. De wegen van marketingmensen en productmanagers zijn soms ondoorgrondelijk.