De plotselinge verdwijning van de Audi A3 e-tron had alles te maken met de WLTP-perikelen. Hij keert terug onder de naam A3 40 e-tron en wel als luxe Advance Sport-uitvoering. Die ‘40’ is Audi’s nieuwe type-aanduiding voor een relatief krachtige motor. 204 pk in het geval van de A3 e-tron. Fun fact: afgezien van de S3 en RS3, is de stekker-A3 de potigste in de prijslijst.
114 euro wegenbelasting
De techniek blijft hetzelfde: een 150 pk sterke 1,4-liter turbomotor werkt samen met een elektromotor om de 1630 kilo zware hatchback in 7,6 seconden naar de honderd te versnellen. Zijn topsnelheid bedraagt 222 km/h. Audi communiceert een verbruik van 2,0 l/100 km (1 op 50) en een CO2-uitstoot van 46 g/km.Â
Met 46 gram komt de Audi A3 40 e-tron in aanmerking voor het halftarief. Normaal bedraagt de wegenbelasting van een 1630 kilo wegende auto 229 euro per kwartaal (Utrecht), maar voor deze plug-in hybride betaal je maar de helft: 114 euro. En dat blijft zo tot 2024 euro. Kassa!
Nieuwe Audi A3 in 2020
Over de toekomst gesproken: Audi werkt aan een nieuwe A3 – we hebben ‘m al in het wild gespot. De kans is groot dat daar ook een stekkerversie van komt. Misschien wel twee versies, net als bij de Volkswagen Golf 8 en de nieuwe Skoda Octavia (2020).