zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Hyndai i30 Project C: lichter, lager en scherper

 

10 september 2019 - Wie A zegt moet ook C zeggen, dachten ze bij Hyundai toen ze van de Hyundai i30 N een nog snellere versie maakten en hem Project C doopten. We gaan graag met de Koreaan in C.

We meldden de komst van de Hyundai i30 N Project C een tijdje geleden al hier op de site. Toen ging het nog om een gecamoufleerde testversie, nu toont Hyundai de productieversie op de IAA 2019. Project C maakt de toch al niet misselijke N-versie van Hyundais Golf nog begeerlijker.



LichterDe i30 N project C is standaard voorzien van een aantal onderdelen die gegoten zijn uit kunststof dat versterkt is met koolstofvezel (Carbon Fiber Reinforced Plastic). Het gaat om de spoiler onder de voorbumper, de diffuser achter, de motorkap en de siteskirts. Ook de gesmede lichtmetalen wielen van OZ en de kuipstoelen van Sabelt zorgen voor extra gewichtsverlies. Samen zorgen de onderdelen voor een gewichtsbesparing van 50 kilo en voor het feit dat het zwaartepunt 8,8 mm lager komt te liggen. De gelakte onderdelen van CFRP steken wat ons betreft geweldig af tegen de donkergrijze, matte lak van de rest van de carrosserie. Overigens bracht Hyundai eerder al lichtgewicht onderdelen voor de standaard i30 N op de markt.

LagerDe nieuwe lichtgewicht onderdelen maken de i30 N niet alleen lichter, maar plaatsen de auto ook dichter op het asfalt. De ruimte tussen de onderkant van de auto en het wegdek wordt nog eens verlaagd tot 6mm. Hoewel de totale oppervlakte door de aangepaste voorbumper wat groter is geworden, blijft de lage Cw-waarde (de waarde die aangeeft hoe groot de invloed de rijwind heeft op de auto) van de N behouden. De Project C is door de aanpassingen wat sneller en biedt een betere wegligging.

SnellerDe naam Project C komt niet uit de lucht vallen. Area C is de naam van het testcircuit van Hyundai in Namyang. Hyundai liet de Project C eindeloos rondjes rijden om de auto sneller te maken. Hoewel het merk niets aan de motor deed (275 pk), is de Project C toch sneller geworden. Zo pasten de engineers ook de ophanging aan. De dempers werden geoptimaliseerd, de veerstangen werden ingekort en onderdelen van de achterwielophanging werden vervangen door onderdelen van lichtgewicht aluminium. Ook de software van de rij-instellingen werden aangepast, zodat de Project C in elke stand scherper reageert. De extreme dynamic N-rijstand is zelfs bedoeld voor het rijden op het circuit. Een stabilisatorstang achter zorgt voor extra stabiliteit bij hoge snelheden en in snelle bochten. Hoewel Area C aan de basis staat van de Project C werd ook het team van Hyundais testcentrum aan de Nürburgring ingeschakeld om de puntjes op de i(30) te zetten.

Prestaties Hyundai i30 N Project CUiteindelijk gaat het natuurlijk om wat de project C in zijn mars heeft. Met het hele pakket en de vertrouwde motor bereikt de i30 een topsnelheid van 250 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h geschiedt in 6 tellen (6,0). Tenminste als je een goed coureur bent, want de i30 N Project C wordt alleen met een handbak geleverd!

Voor het oogDe zichtbare aanpassingen bespraken we al eerder. Van binnen is de Project C te herkennen aan gebruik van alcantara. De poolknop is gevormd uit geborsteld aluminium. De veiligheidsgordels zijn knal oranje, net als de stiksels van de bekleding, de Drive mode-schakelaar en de N-schakelaar op het stuur. We stappen toch nog even uit om te vertellen over de eveneens in Deep Orange uitgevoerde remklauwen. Een speciale badge op het dashboard voor de bijrijder geeft tot slot aan in welke Project N je plaats hebt genomen, Hyundai bouwt namelijk slechts 600 van deze supersnelle i30's en nummert ze stuk voor stuk.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Was de nieuwe Audi Q5 Sportback er nou al? Of niet?
  De Polestar 2 krijgt een vierdeurs coupé-broer: de Polestar Precept
  Peugeot 508 PSE: 360 pk in een Peugeotje? Toe maar!
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren  (1) 
Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam (1) 
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (2) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
top10
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
Ruim één op de vijf organisaties heeft geen HR-strategie
Een op vijf stoort zich aan partner wanneer ze samen series kijken
Slechts kwart collega’s voelt zich echt veilig op kantoor
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
Vier technologietrends die managers in de gaten moeten houden
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
meer top 10