zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Veel te lage bandenspanning? Rood licht!

 

1 augustus 2019 - Op woensdag 31 juli werd een automobilist veroordeeld tot een taakstraf. Tevens kreeg hij een voorwaardelijke rijontzegging van een halfjaar. Reden: door een geel waarschuwingslampje te negeren had de man een ernstig verkeersongeval veroorzaakt.

Zomer 2017, mooi zonnig weer, geen abnormale verkeersdrukte. Toch doet zich op de A20 ter hoogte van Nieuwerkerk een ernstig ongeluk voor. Op de linkerrijstrook komt plotseling een auto tot stilstand. Een achterligger kan het onverwachte obstakel niet ontwijken en klapt er met een snelheid van 120 km/h bovenop. De achteropkomende auto slaat meerdere malen over de kop en de bestuurder loopt ernstig, deels blijvend letsel op.



21 kilometer doorgeredenWat was hier aan de hand? Uit onderzoek van de politie blijkt dat de 38-jarige bestuurder van de plotseling tot stilstand gekomen auto een brandend geel waarschuwingslampje had genegeerd. Hij was gewoon doorgereden. Niet even, maar 21 kilometer. Op de snelweg. Het betrof een waarschuwingslampje dat sinds 2018 verplicht is en dat aangeeft dat er iets mis is met de bandenspanning. Op zeker moment kreeg het brandende lampje gezelschap van een gezellig alarmpiepje. Bovendien verscheen in het instrumentenpaneel de tekst: "Raadpleeg instructieboekje."

Te groot risico genomenMaar de veroordeelde bestuurder reed gewoon door, totdat hij niet verder kon en de auto tot stilstand kwam. Volgens het Openbaar Ministerie heeft de man een te groot risico genomen door de waarschuwingen van zijn auto in de wind te slaan. Verder valt hem te verwijten dat hij zijn snelheid niet heeft aangepast en dat hij op de linkerrijstrook is blijven rijden. De rechter ging hierin mee en veroordeelde de bestuurder tot een taakstraf van veertig uur. Bovendien kreeg hij een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden.

Maak dat lampje gewoon rood!Terecht, wat ons betreft, tegelijkertijd vragen we ons af waarom dat waarschuwingslampje geel was en bleef. En waarom de tekst slechts naar het instructieboekje bleef verwijzen. Het lijkt ons voor autofabrikanten technisch geen enkel probleem om het lampje vanaf een bepaalde grenswaarde rood te laten branden. Of beter nog: te laten knipperen en om tevens de waarschuwingstekst van inhoud en toon te laten veranderen. Bijvoorbeeld: "Bandenspanning veel te laag. Gevaar voor uzelf en uw omgeving. Breng de auto z.s.m. op een veilige plek tot stilstand." Vraag is natuurlijk in hoeverre een tekst als deze de betrokken automobilist er wél van had weerhouden door te rijden.

(De foto's bij dit artikel zijn niet van de betrokken auto en dienen puur ter illustratie.)

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10