zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?

 

22 juli 2019 - De tijden dat je een Audi Q7 met een 6,0-liter V12 TDI-motor kon bestellen, liggen ver achter ons en komen nooit meer terug. Als alternatief is er sinds 2016 de SQ7 TDI. Die motor leverde vóór de facelift 435 pk en 900 Nm, en doet dat nu nog steeds.

Want technisch is er eigenlijk weinig veranderd aan de SQ7 TDI. Met zijn indrukwekkende vermogen en monsterlijke koppel, sprint de 2245 kilogram zware kolos nog steeds in 4,8 seconden van stilstand naar 100 km/h. Zijn topsnelheid is naar oud gebruik afgeregeld op 250 km/h. Totaal irrelevant voor een model als de SQ7 TDI is zijn brandstofverbruik, maar Audi meldt het toch even: hij zou genoegen nemen met 7,4 liter op 100 kilometer (1 op 13,5).



VierwielbesturingDe SQ7 TDI is voorzien van een achttraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Standaard krijgt hij onder andere een sportdifferentieel en vierwielbesturing mee. Optioneel is het Advanced Suspension-pakket met actieve rolstabilisatie, dat de SQ7 TDI in bochten zo goed als horizontaal houdt. De grote Audi is geschoeid met 20-inch lichtmetalen wielen, met daarachter stalen remschijven (koolstofkeramische exemplaren zijn een optie).

Plattere grilleZoals gebruikelijk zijn de uiterlijke wijzigingen subtiel. Toch is de vernieuwde SQ7 TDI duidelijk te herkennen. Zijn grille is 'platter' dan die van zijn voorganger en ingevuld met verticale spijlen in plaats van horizontale. Daarbij zijn ook de koplampen en achterlichten anders getekend. Uiteraard onderscheidt de SQ7 TDI zich van andere Q7's met een sportiever ogende bodykit en vier uitlaten.

Nieuw dashboardIn het interieur vinden we misschien wel de grootste wijzigingen. Audi heeft het dashboard verregaand op de schop gegooid. De middenconsole loopt nu in de pas met andere nieuwe Audi's. Dat betekent dat het aantal knoppen behoorlijk is teruggebracht, ten faveure van schermen uiteraard. De SQ7 TDI heeft er twee, plus nog de Virtual Cockpit achter het stuur.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10