zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Wat doet de nieuwe Mercedes C-klasse stiekem op de Nà¼rburgring?

 

25 april 2019 - De Mercedes C-klasse kreeg vorig jaar nog een opfrisbeurt, toch staat het nieuwe model al te trappelen van ongeduld om zijn debuut te maken. We zagen hem al eerder in pyjama rondrijden, maar nog niet op de Nà¼rburgring. Wat doet die brave sedan daar eigenlijk?

W206, dat wordt de interne modelcode van de nieuwe C-klasse. Zijn maatvoering wordt ongeveer gelijk aan die van het huidige model. En het design? Dat wordt evenmin dramatisch anders. Wat is er dan wel nieuw? Nou, best veel. Zo staat de C-klasse straks op een ingekorte versie van het nieuwe MRA2-platform (tweede generatie van het Mercedes Rearwheel Architecture-onderstel), dat voor de Mercedes E-klasse wordt gebruikt. De nieuwe bodemplaat weegt minder en deelt enkele componenten met de bodemplaat van de aankomende elektrische modellen van Mercedes. Onder de motorkap zullen we op viercilindergebied vooral oude bekenden aantreffen. Daaronder de bevindt zich onder meer de nieuwe schone tweeliter diesel uit de E-klasse. Niks schokkends dus.



Waarom rijdt de C-klasse over de Ring?Komen we terug bij de vraag die we ons eerder stelden: waarom knallen de testrijders met de C-klasse over de Ring? Om te kijken hoe het onderstel reageert op de power van de nieuwe zescilinders. Een daarvan is de drieliter diesel die je ook in de onlangs gefacelifte Mercedes S-klasse kunt bestellen. Met één turbo levert deze " volgens Mercedes brandschone " zes-in-lijn 286 pk. Met een blazertje extra worden dat er zelfs 340. Dat lijkt ons best een gezellige knorrepot. Maar er is meer. De drieliter zescilinder lijnmotor die tijdens zijn ontwikkeling in de ketel met benzinetoverdrank is gevallen, is goed voor 400 pk. Kijk, daarmee kun je aankomen op de Nà¼rburgring! En gezien de recente ervaringen met snelle Mercedessen, denken we dat dikke 3-series en vette A4's op hun tellen moeten gaan passen.

Elektrische actieradius Mercedes C-klasse Plug-in HybridVoor wie nu roept: "Nou, nou, waar is dat nu voor nodig!", hebben we ook goed nieuws. Want ook van de nieuwe Mercedes C-klasse komt een plug-in hybride-versie. Milieubewuste mensen kunnen met een gerust groen hart C-klasse blijven rijden. Net als de huidige generatie beschikt de nieuwe stekkerhybride over een tweeliter benzinemotor die ondersteund wordt door een elektromotor. Nu niet schouderophalend reageren, want de elektrische actieradius wordt bijna verdubbeld, tot een riante 100 kilometer.

C-klasse krijgt trekjes van de S-klasseBehalve de zescilinder dieselmotor krijgt de C-klasse nog meer trekjes van de S-klasse. Het 48-volt boordnet bijvoorbeeld, waarmee onder meer de aircocompressor van energie wordt voorzien. En dat heeft weer een gunstig effect op het brandstofverbruik. Op verlichtingsgebied belooft de C-klasse een kanjer te worden, met led-grootlicht dat alles en iedereen binnen een afstand van 600 meter in de schijnwerpers kan zetten.

Nieuwe insteek infotainment Uiteraard kun je Mercedes' nieuwe middenklasser straks ook bestellen met het nieuwste van het nieuwste als het gaat om veiligheidssystemen en infotainment. Overigens lijkt het erop dat Mercedes met dat laatste een iets andere weg inslaat dan met de E-klasse. Zo krijgt de C-klasse virtuele knoppen op het stuur, vergelijkbaar met die van de Audi A8. Daarnaast beschikt de bestuurder over een infotainmentscherm ter grootte van een klein aquarium (diameter 30 cm). Daarop zie je geen guppy's of goudvissen, maar wel de mogelijkheden die de virtuele knoppen je bieden. Gebarentaal is waarschijnlijk niet aan de nieuwe C-klasse besteed. Dat lijkt ons ook niet nodig, gezien het prima werkende MBUX-systeem met spraakbediening.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10