zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi S5 en S5 Sportback TDI: Zónder sjoemelsoftware!

 

17 april 2019 - Tenminste, dat hopen we. Audi levert namelijk een controversiële motor in de nieuwe S5 Coupé en Sportback TDI. De 3.0 TDI was een van de hoofdschuldigen in het dieselgateschandaal en heeft Audi vele miljarden gekost. Op zich wonderlijk dus dat het merk een hernieuwd dieseloffensief is gestart.

Hoe dan ook, laten we niet te lang stilstaan bij het criminele verleden van A. uit I. Dat dieseloffensief waar we het net over hadden, kunnen we best een 'Blitzkrieg' noemen. De kersverse S6, S6 Avant en S7 Sportback zijn eveneens uitgerust met een 3,0 liter turbodiesel. Dezelfde krachtbron ligt in de sportieve S5 Coupé en Sportback TDI en levert 347 pk en 700 Nm.



Voor EuropaIn Europa moeten we erbij zeggen, want in de rest van de wereld zijn de S5, S6 en S7 nog gewoon met geblazen turbobenzinemotoren leverbaar. Hier niet meer. Iets wat ongetwijfeld te maken zal hebben met de steeds strenger wordende Europese emissie-eisen. Audi voegt dan ook zogenoemde mild-hybridtechnologie aan de 3.0 TDI toe.

Energie terugwinnenDat betekent dat de S5 TDI is uitgerust met een 48 volt-systeem. Het werkt met een geïntegreerde startmotor/generator en een 0,5 kWh lithium-ionbatterij. Daarmee kan de S5 energie terugwinnen en gebruiken om bijvoorbeeld te 'zeilen' met losgekoppelde aandrijflijn. Audi geeft voor de S5 nog een NEDC-verbruik op. Dat ligt op 1 op 16,1 (CO2-uitstoot van 161 g/km).

Duitse herenakkoordMaar goed, daar gaat het in een S5 natuurlijk minder om. Met zijn 350 pk en 700 Nm sprint hij in 4,8 seconden naar 100 km/h (de Sportback doet er 0,1 seconde langer over). Of het Duitse herenakkoord nog bestaat, weten we niet, maar Audi houdt zich er in ieder geval keurig aan. De topsnelheid van de S5 is resoluut afgeregeld op 250 km/h.

Elektrische compressorHet model is standaard uitgerust met een automaat met acht verzetten en vierwielaandrijving. Voor een betere gastrespons krijgt de dieselmotor een elektrische compressor mee. Die dicht het turbogat door alvast te blazen nog vóór de turbo op stoom komt. Die laatste heeft een variabele geometrie en blijft tot bij hoge toerentallen zijn werk doen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10