zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Ford Kuga smoelt als een Focus

 

2 april 2019 - "Kuga-rijders vertelden ons dat ze klaar waren voor een nóg emotioneler design", aldus Ford in het persbericht over de nieuwe Kuga. Dus biecht maar op. Wie van jullie was het? Wie van jullie heeft dat tegen Ford gezegd?

Nóg emotioneler"¦ Dat kan ook 'om te janken' betekenen natuurlijk, maar dat bedoelt Ford vast niet. Volgens het merk is de nieuwe Kuga lager, breder en slanker dan zijn voorganger. Ons vallen vooral de uiterlijke overeenkomsten met de Focus op.



Twee diesels, twee benzinemotorenEr zijn meerdere aandrijflijnen beschikbaar voor de Kuga, waaronder twee turbodiesels (een 1.5 met 120 pk en een 2.0 met 180 pk) en twee benzinemotoren (een 1.5 met 120 pk en een 1.5 met 150 pk). Ze zijn te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat.

Mild HybridDan is er de Kuga EcoBlue Hybrid, met een 150 pk sterke dieselmotor, een 48 Volt-accupakket en een geïntegreerde startmotor/generator. Die zou goed zijn voor een verbruik van 1 op 20 en een CO2-uitstoot van 132 g/km.

Atkinson-cyclusHeel iets minder goed scoort de Kuga Hybrid. Zijn aandrijflijn bestaat uit een 2,5 liter benzinemotor met een Atkinson-cyclus en een elektromotor/generator. Het model is leverbaar vanaf volgend jaar, met voorwiel- of vierwielaandrijving. Zijn verbruik zou op 1 op 17,8 liggen.

Plug-in hybrideDit jaar al is de Kuga te bestellen als Plug-In Hybrid. Hij heeft een 2,5 liter Atkinson-motor en een elektromotor die wordt gevoed door een 14,4 kWh lithium-ion-batterij. Daarmee haalt de 225 pk sterke Kuga Plug-In Hybrid een volledig elektrische actieradius van 50 kilometer.

Het brandstofverbruik ligt buitengewoon theoretisch op 1 op 83,3, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 29 g/km. De accu van de Ford Kuga Plug-in Hybrid kan via een laadpaal met 230 Volt in ongeveer vier uur worden opgeladen.

Groter gewordenDe nieuwe Kuga is 8,9 centimeter langer, 4,4 centimeter breder en 2,0 centimeter lager dan het vorige model, met een wielbasis die 2,0 centimeter groter is. Dat zou in het interieur voor marginaal meer binnenruimte zorgen.

Eigen karakterHet model is te koop als Titanium, Vignale en ST-Line, waarbij die laatste twee een uitgesproken eigen karakter hebben. Met zijn Vignale-label mikt Ford meer op luxe en exclusiviteit. De ST-Line kleedt de Kuga sportief aan.

Optielijsten zijn langDe lijst met (optionele) assistentie- en comfortsystemen is lang, met daarop onder meer Active Noise Control (dat in het interieur het motorgeluid dempt), Lane-Keeping System, Adaptive Cruise Control, Active Park Assist en Post-Collision Braking.

Nieuw is de FordPass Connect-modem, die de Kuga in een mobiele wifi-hotspot voor tien apparaten verandert. Smartphones kunnen worden opgeladen via een inductielader in de middenconsole. Via Bluetooth zijn ze te verbinden met het SYNC 3-infotainmentsysteem. Ford heeft de Kuga eveneens voorzien van een 12,3-inch digitale instrumentencluster en een head-up display.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10