zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 nà­ét achterna

 

22 maart 2019 - Elf jaar geleden maakten we kennis met de BMW X6, een SUV met coupé-achtige lijnen. Bij het zien van de eerste foto's kwamen veel mensen niet meer bij. Van de schrik. En van het lachen. Toch werd de X6 een succes. En dus volgden Mercedes, Audi en Lamborghini met vergelijkbare auto's. Nu is de beurt aan de Porsche Cayenne Coupé. Gelukkig lijkt hij in de verste verte niet op de BMW X6 of Mercedes GLE Coupé "¦

Technisch is de Porsche Cayenne Coupé vrijwel identiek aan de gewone Cayenne, toch heeft Porsche zich er niet heel gemakkelijk van afgemaakt. Het was geen kwestie van 'alleen even de achterruit ietsie schuiner plaatsen'. Sterker nog, het coupémodel is vanaf de A-stijl anders dan zijn broer.



"De voorruit en A-stijl zijn vlakker dan die van de Cayenne vanwege het met 20 millimeter verlaagde dak. De nieuw ontworpen achterportieren en schermen verbreden de Cayenne Coupé met 18 millimeter en dragen op die manier bij aan de gespierde looks. De kentekenplaat is nu geïntegreerd in de bumper, wat het zwaartepunt in het design van de auto visueel omlaag brengt." Aan het woord is Michael Mauer, hoofd van Style Porsche.

Waarom heeft de Cayenne Coupé 3 achterspoilers?Om voldoende neerwaartse druk op de achterkant te genereren, beschikt de Porsche Cayenne over maar liefst drie achterspoilers. Een flinke dakspoiler geleidt de luchtstroom naar een zwart spoilerlipje op de achterklep. Vanaf 90 km/h wordt dat subtiele lipje opgetild door een automatisch uitklappende spoiler in de achterklep. Op die manier worden de dikke billen van de Cayenne Coupé stevig tegen het asfalt gedrukt.

Cayenne Coupé heeft minder hoofdruimteDe Porsche Cayenne Coupé heeft standaard een glazen panoramadak, dat volgens Porsche een gevoel van ruimte creëert. Dat komt mooi uit, want de hoofdruimte achterin is niet riant. Porsche heeft geprobeerd om het negatieve ruimte-effect van het schuine dak te verminderen door de achterbank 3 centimeter lager te plaatsen, maar dat is slechts ten dele gelukt.

'Net een Porsche 911 GT3 RS'Wie geen behoefte heeft aan ruimte-illusies, en meer waarde hecht aan een zo sportief mogelijke uitstraling, kan de Cayenne Coupé tegen meerprijs van een carbondak laten voorzien. Volgens Porsche krijgt de auto met dit geprofileerde carbondak de 'typische uitstraling van een sportwagen', vergelijkbaar met de Porsche 911 GT3 RS. Wie zei daar dat Duitsers geen gevoel voor humor hadden?

Cayenne Coupé standaard vierzitterBinnenin onderstreept Porsche het sportieve karakter van de Cayenne Coupé door standaard een geprofileerde tweezits achterbank te monteren. Of is dat om de beperkte ruimte te camoufleren? Hoe dan ook, ziet het er mooi uit, zeker als je het Sport Design Pakket bestelt. In dat geval krijgen de voorstoelen en de achterste zitplaatsen stoffen bekleding met een klassiek ruitjespatroon. Verder wordt het interieur opgeluisterd carbon en alcantara accenten. Bestel je de Cayenne Coupé als gezinsauto, dan kun je op de optielijst een normale driezits achterbank aanvinken. Daar rekent de dealer je geen cent extra voor. De goeierd.

Hoeveel bagage past er in de Cayenne Coupé?Als je de Cayenne Coupé daadwerkelijk als gezinsauto wilt inzetten, besef dan wel dat de bagageruimte 145 liter minder groot is dan bij de reguliere Cayenne. Maar ja, met een inhoud van 625 liter blijft er nog plek zat over voor vele pakken luiers, een Bugaboo en grote hoeveelheden speelgoed. Voor de hobbyverhuizers is het goed om te weten dat er met neergeklapte achterbank 1540 liter aan spullen meekan. Bij de Turbo-versie moet je ten opzichte van de normale Cayenne nog iets meer inleveren. Daarbij wordt zo'n 25 liter opgeslokt door de standaard dikkere audio-installatie.

Wat kost de Porsche Cayenne Coupé?Instappen kan vanaf 124.000 euro in de in de Cayenne Coupé met geblazen 3,0-liter V6. Daarin beschik je over 340 pk en 450 Nm. Het hondersprintje is met het basismodel in 6,0 seconden achter de rug. Voorzien van de optionele lichtgewicht-sportpakketten gaat daar een tiende vanaf. De topsnelheid bedraagt 243 km/h. Het topmodel, de Cayenne Turbo Coupé, heeft een 4,0-liter V8 met dubbele turbo. Dat levert een bak meer vermogen en koppel op: 550 pk en 770 newtonmeter. Daarmee accelereert de Cayenne Turbo Coupé in 3,9 tellen van 0 naar 100 km/u. Dankzij z'n topsnelheid van 286 km/h kan deze motorvariant bovendien met de écht grote jongens meedoen. Alleen moet je bij de dealer wel eerst 207.800 euro aftikken. Dat kan nu alvast, maar je zult nog minimaal tot eind mei moeten wachten voordat je de auto live bij de dealer kunt bewonderen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10