zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Officieel wereldkundig: Saab 9-3X

 

11 februari 2009 - Speciaal voor Saab-kopers die niet kunnen kiezen tussen een 9-3 SportEstate of een 9-4X is hier de nieuwe 9-3X. De crossover van de Zweden mengt de bruikbaarheid van een stationwagon met de avontuurlijke (uiterlijke) kenmerken van een SUV. Tijdens de Autosalon van Genève zal de Saab 9-3X zijn werelddebuut beleven.

  • Mengelmoes van stationwagen en SUV
  • Avontuurlijke uitstraling
  • Leverbaar met drie motoren
  • Voorwiel- of vierwielaangedreven
  • Marktintroductie: september 2009
Saab treedt met de 9-3X toe tot het nichesegment waartoe ook de Skoda Octavia Scout, de Subaru Legacy en de toekomstige Audi A4 Allroad behoren. Al deze modellen willen het avontuurlijke met het bruikbare combineren, zonder aan flexibiliteit in te leveren. Want zeg nou zelf? De hedendaagse SUV’s zijn nou niet bepaald het toonbeeld van lenigheid in het terrein. Of de Saab 9-3X dat wel is, moet nog blijken. De techniek en de looks zijn in ieder geval wel aanwezig.


Robuust
Net als bij de eerdergenoemde concurrenten wordt het ‘outdoor’ gevoel dat deze modellen moeten opwekken vertaald in een robuuste vormgeving. Ook bij de Saab 9-3X bewijzen de zwarte kunststofdelen (bumpers, wielkasten en zij-skirts) dat hij tegen een stootje kan. En om niet meteen vast te komen zitten in de eerste de beste modderpoel is de grondspeling met 35 mm (benzine) en 20 mm (diesel) vergroot. Aluminium en chromen accenten dragen op hun beurt bij aan de luxe uitstraling, net als de standaard 17 inch 5-spaaks wielen.

Drie motorvarianten
De Saab 9-3X is straks leverbaar met drie verschillende motoren. De 1.9 TTiD-diesel levert 180 pk en een koppel van 400 Nm en verdeelt deze krachten uitsluitend over de voorste wielen. De CO2-uitstoot bedraagt 144 gr/km. De 2.0 liter turbomotor (als benzinevariant of als E85-BioPower) is goed voor 210 pk en 300 Nm, waarbij alle vier de wielen de krachten mogen verdelen. Voor de bekende sprint naar 100 km/h geeft Saab een tijd van 8,4 seconden op. Alle motoren kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat.

XWD
De vierwielaandrijving wordt door Saab Cross Wheel Drive (XWD) genoemd dat de aandrijfkrachten verdeelt via een elektronische geregelde koppelverdeler genaamd Torque Transfer Device (TTD). Optioneel is de Saab 9-3X met een gelimiteerde sperdifferentieel (eLSD) te bestellen. Deze verdeelt het koppel tussen de achterwielen, waarbij het wiel met de meeste grip de meeste krachten krijgt toegespeeld.

September 2009
De nieuwe Saab 9-3X beleeft zijn debuut in Genève. In september zal het model de showrooms bereiken.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10