zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

RAI Vereniging bepleit kilometerheffing

 

14 maart 2019 - De klimaatdoelen vliegen en de milieuplannen vliegen ons om de oren. Daarbij wordt steevast een belangrijke rol toegedicht aan de elektrische auto. Alleen zijn er volgens de RAI Vereniging veel te weinig elektrische auto's beschikbaar om die rol op zich te nemen. Dat vraagt om een alternatief. Een CO2-gestuurde kilometerheffing is één van de ingrediënten in de plannen van de belangenclub.

Het Nederlandse kabinet wil dat er vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto's worden verkocht in Nederland. En in de huidige CO2-berekeningen wordt het gunstige effect van een gestage groei van het volledig elektrische wagenpark al meegenomen. Maar volgens de RAI Vereniging, die onder meer de Nederlandse auto-importeurs vertegenwoordigt, zijn die berekeningen veel te optimistisch. Volgens de belangenclub zijn er de komende jaren simpelweg te weinig elektrische auto's verkrijgbaar. Het grootste probleem is volgens de RAI Vereniging dat er te weinig accu's worden geproduceerd.



Lange levertijden elektrische auto'sVoor veel elektrische auto's, waaronder de Opel Ampera-e, de Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric, zijn de levertijden momenteel lang, tot meer dan een jaar. De vraag naar deze auto's is momenteel groot, maar het gebrek aan accu's speelt de fabrikanten parten.

Volgens de RAI Vereniging is in 2030 maar 30 procent van de geproduceerde auto's elektrisch. Dat maakt de kabinetsdoelstelling om vanaf dat jaar nog uitsluitend volledig elektrische nieuwe auto's op de Nederlandse markt toe te laten, onrealistisch.

"Inzetten op beschikbare technieken"Steven van Eijck, voorzitter sectie Personenauto's RAI Vereniging: "Wil je de CO2-doelen van 2030 haalbaar, betaalbaar en voor alle automobilisten toegankelijk maken, dan moet je komende jaren inzetten op alle daadwerkelijk beschikbare zuinige technologieën die meteen bijdragen aan het terugdringen van CO2."

Van Eijck doelt daarmee op hybrides en plug-in hybrides, waarvoor geen lange wachttijden gelden. Dat komt omdat de elektromotoren in dergelijke auto's van veel kleinere batterijpakketten gebruikmaken, waarvoor dus ook minder schaarse grondstoffen als kobalt nodig zijn.

Kilometerheffing als middel voor CO2-reductieNaast het stimuleren van CO2-vrije en CO2-zuinige modellen bepleit RAI Vereniging vanaf 2025 een systeem van betalen naar gebruik ingevoerd met een kilometerprijs met prijsvoordeel voor CO2-vrij en CO2-zuinig rijden. Kortom, de aap komt uit de mouw: de RAI Vereniging wil een kilometerheffing gestuurd op CO2-uitstoot.

Van Eijck: "Verbruik je meer, dan stoot je meer CO2 uit en betaal je meer. Rijd je minder en stoot je minder CO2 uit, dan betaal je minder. Dat is een eerlijk systeem, waarbij iedereen actief kan bijdragen aan CO2-reductie."



Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Na foto's en video's, nu een leerparty: Bentley Flying Spur voert spanning op
  Volkswagen Polo en Golf TGI met derde aardgastank voor grotere actieradius
  Mazda CX-30 krijgt prijskaartje
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Tesla wil meer geld ophalen (1) 
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
top10
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
60’ers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT-beheer nog niet op orde
Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten
meer top 10