zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Hoogspanning: 400 pk sterke Peugeot 508 Engineered Concept

 

21 februari 2019 - Sinds zijn onthulling maakt de 508 de tongen behoorlijk los. In positieve zin welteverstaan, want er zijn maar weinigen die niet onder de indruk zijn van diens markante lijnenspel. Kortom, de zelf toegeëigende bijnaam 'de radicale berline' is zo hooghartig nog niet. Toch vond Peugeot dat de 508 best nog wat extremer kon, en dit is daarvan het resultaat: de 508 Engineered Concept, een opgefokte plug-in hybride met niet minder dan 400 pk.

Peugeot laat de Autosalon van Genève allesbehalve aan zich voorbijgaan. Nogal wiedes, want tezamen met de tentoonstelling van Parijs zien de Fransen het als een thuisshow. De op één na grootste stad van Zwitserland schurkt inmiddels tegen de Franse grens aan. Het gros van zijn bewoners spreekt Frans. Toch is het niet met deze spectaculaire 508 waarmee Peugeot de grootste show zal stelen op dé beurs der autobeurzen " die begin maart de deuren opent voor publiek. Die eer is weggelegd voor de nieuwe 208. Maar daarover later meer. Voor nu is het podium voor de 508 Engineered Concept.



Daad bij het woordEen jaar geleden kondigde Peugeot al een plug-in hybridemodel van de nieuwe 508 aan. Dat is (helaas) niet deze Engineered Concept, maar het studiemodel is wel gestoeld op die 'slechts' 225 pk sterke maar nog te lanceren PHEV. Met de Engineered Concept wilde Peugeot gewoon nogmaals de 508 in het zonnetje zetten en daarbij onderstrepen hoe belangrijk elektrificatie voor het merk is (geworden). In dat geval roepen wij tegen Peugeot: 'Voegt de daad dan ook bij het woord en neem de 508 Engineered Concept in productie!'

BloedsnelOm nog even dieper in te gaan op de krachtige plug-in-aandrijflijn. De hoofdkrachtbron van de 508 Engineered Concept is een viercilinderturbo-benzine. Alleen is die goed voor een vermogen van 200 pk. Een 110 pk sterke elektromotor, die op de vooras is gemonteerd, geeft de auto uiteindelijk een systeemvermogen van zo'n 400 pk. Hiermee kan de 508 al in 4,3 seconden naar de 100 km/h spurten, wat natuurlijk bloedsnel is.

De tussenaccelaratie van 80 naar 120 km/h verloopt al net zo indrukwekkend met een schamele tijd van 2,5 seconden. En van 80 naar 180 spurten zou niet langer dan tien tellen kosten. Als topsnelheid wordt 250 km/h opgegeven. Niet wereldschokkend bij zoveel vermogen, en we sluiten dan ook niet uit dat een begrenzer hiervan de schuldige is. Oh, en voor we het vergeten: de 508 Engineered Concept kan 50 kilometer geheel elektrisch rijden.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10