zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

"‹Ophef om actieradius I-Pace, Jaguar geeft uitleg

 

30 januari 2019 - De I-Pace behoeft eigenlijk geen uitleg meer. Of toch wel, vindt Jaguar bij nader inzien. Want na alle lofzangen, kreeg de elektrische premium-SUV een stormvloed van kritiek over zich heen van rijders van het eerste uur. De actieradius valt flink tegen in vergelijk met wat wordt beloofd. Om imago-schade voor te zijn, reageert Jaguar nu op alle ophef.

In december was Jaguar zowaar eventjes het bestverkopende merk van ons land. Met grote dank aan de I-Pace. Heel gek is dat niet ondanks het gepeperde prijskaartje van 80 mille, want de auto tikt alle hokjes aan van wat vele autokopers tegenwoordig het liefst willen: SUV, luxe, ruim, stijlvol, elektrisch, grote actieradius en een lage bijtelling. Om nog in aanmerking te komen voor dat laatste, werden er vorige maand nog snel maar liefst 2.651 op kenteken gezet en in de weken daarna uitgeleverd. Vanaf dit jaar zou het namelijk (deels) over zijn met de belastingpret.



Maar toen"¦ rijders van het eerste uur begonnen al snel (publiekelijk) hun beklag te doen over een tegenvallend rijbereik en veel langere laadtijden dan waarmee Jaguar adverteert. Het Britse merk kan dit niet langer aanzien en reageert nu op alle ophef in de hoop op meer duidelijkheid en begrip voor de ontstane situaties. We citeren:

'In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-Pace. Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu.

De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-Pace worden weergegeven:

  • Stad " winter 390 km
  • Snelweg " winter 270 km
  • Gecombineerd " winter 325 km
  • Stad " zomer 555 km
  • Snelweg " zomer 340 km
  • Gecombineerd " zomer 430 km
Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beďnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beďnvloeden.'

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10