zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Kan een gefacelifte Ford Mondeo het tij nog keren?

 

18 januari 2019 - De Autosalon van Brussel, die vandaag de deuren heeft geopend, heeft zowaar een heuse wereldprimeur te pakken. Ford stelt er namelijk de vernieuwde Mondeo voor.

Geen compleet nieuwe generatie, maar wederom slechts diverse updates voor de Mondeo die al sinds 2011 meedraait. Dat had je overigens kunnen weten, want de Amerikaanse derivaat, aan de overkant van de grote plas Fusion genaamd, ging een jaar eerder al onder het mes en Ford zou haar eigen volk " als vanzelfsprekend " nooit passeerden bij het introduceren van een compleet nieuw model die ook in eigen land wordt verkocht. En anders steekt een zekere president met witte lokken daar wel een stokje voor waarschijnlijk.



Focus op HybridAfijn, terug naar de vernieuwde Mondeo. Met het (zaken)model gaat het tot dusver minder florissant dan Ford had gehoopt. En waarom, dat weet eigenlijk niemand. De Mondeo is namelijk een dijk van een auto. Goede looks? Check. Fijne rijeigenschappen? Check. Moderne features? Check. Niet te duur? Check. Kortom, geen idee waar het misgaat. Om te proberen het tij nog te keren legt Ford Europa de focus vooral op de Hybrid-uitvoering. Want dat element leeft nu eenmaal zeer in Europa.

Het grootste nieuws is dan ook dat de Mondeo Hybrid er voortaan niet alleen als vierdeurs sedan is, maar ook als Wagon-stationwagen. De Amerikanen hopen hiermee echt het gouden ei te hebben gelegd, anders zou het wel eens over en uit kunnen zijn voor de Mondeo.

Streep door EcoboostAan de aandrijflijn van de Mondeo Hybrid is overigens niet gesleuteld; dat blijft een wisselwerking tussen een 2.0 liter viercilinder-benzinemotor en een elektromotor, gevoed door een 1.4 kWh sterk accupakket. Het systeemvermogen ligt op 187 pk en wie verstandig rijdt kan een gemiddeld verbruik realiseren van 4,2 l/100 km in het geval van de Sedan-uitvoering. Voor de Mondeo Wagon Hybrid geeft Ford een gemiddelde op van 4,4 l/100 km.

Of er ook nog andere krachtbronnen zijn dan de Hybrid? Ja, maar opmerkelijk genoeg is er nog maar één alternatief, een diesel nota bene. Precies, nota bene het type verbrandingsmotor dat in rap tempo in ongenade is gevallen in Europa. Alle Ecoboost-benzines zijn geschrapt.

Voor de Mondeo-koper die daar sowieso een broertje dood aan heeft: met de 2.0 TDCi is het genieten van 150 pk en steevast in combinatie met het luxe Titanium-uitrustingniveau. Ook een nieuwe automaat is standaard, met acht verzetten in plaats van zes. Daarnaast loopt de transmissiebediening voortaan via een draaiknop in plaats van een conventionele pook. Wil je dieselen met de vernieuwde Mondeo, dan ben je tevens aangewezen op de Wagon. De Sedan is enkel als Hybrid verkrijgbaar.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10