zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

"‹Bijgepunte Lexus RC F blijft trouw aan atmosferische V8

 

15 januari 2019 - Heerlijk hoe de Japanners soms hun eigen ding blijven doen en zich niets van anderen aantrekken. Want terwijl de meeste automerken de atmosferische verbrandingsmotor al lang hebben afgezweerd, zeker op het hoogste niveau, dendert de Lexus RC F Coupé gewoon door met een klassieke achtcilinder.

Terwijl de eveneens in Detroit onthulde LC Cabriolet Concept en blik in de toekomst geeft, klampt de vernieuwde RC F Coupé zich nogal vast aan het verleden. Op een goede manier, want alle voordelen van turbo's, superchargers en elektrificatie ten spijt, eigenlijk gaat er niets boven een atmosferisch motorblok. Zo lang als het kan (lees: vechten tegen de alsmaar strenger worden emissie-eisen) lepelt Lexus een niet hulpbehoevende achtcilinder in haar sportmodellen. De RC F voorop!



Mag het wel iets minder zijn?Nog steeds die heerlijk smeuïge 5.0-V8 dus. Hulde! Evengoed moet de vernieuwde Lexus RC F, die vanaf juni voor een nog onbekende prijs bij de dealer staat, het wel met iets minder peekaa's stellen ten opzichte van het pre-faceliftmodel. De nieuwste WLTP-meetmethode " om ook in Europa geleverd te kunnen worden " gooit roet in het eten. 20 pk moet de achtcilinder inleveren, waardoor 'ie nu 457 pk weet op te hoesten bij een koppel van 520 Nm.

Maar niet getreurd, meent Lexus. Daartegenover staat dat de RC F lichter is geworden. Zo zijn aan de achterzijde de massieve aandrijfassen vervangen door holle exemplaren. Aan de voorzijde zorgen het kleinere inlaatspruitstuk en de eveneens kleinere compressor van de airco voor minder gewicht op de voortrein. En de aluminium bevestigingen voor de spoorstangen en de wielophanging verlagen op hun beurt het gewicht zonder stijfheid en stabiliteit aan te tasten. Een en ander kan zodoende tegen elkaar worden weggestreept. Bovendien is naast een opgewaardeerd styling ook de aerodynamica verbeterd en de wielophanging opgewaardeerd. In theorie zou de vernieuwde Lexus RC F er zodoende alsnog op vooruit zijn gegaan.

Sneller uit het startblokDe automatische 8-traps-transmissie is gebleven, maar de eindoverbrenging is verlengd naar 2,93:1 om de acceleratie vanuit stilstand te verbeteren. Ook is de RC F nu standaard voorzien van elektronische launch control. Gebruik je deze lanceerfunctie, dan is het in 4,5 seconden naar de 100 km/h accelereren. Verder rolt de vernieuwde RC F op Michelin Pilot Sport 4S-banden die speciaal voor de RC F zijn ontwikkeld. De banden bevatten een uniek profiel en rubbersamenstelling.

Gran Touring PackWie van plan is met de Lexus RC F te gaan racen, doet er goed aan het Gran Touring Pack aan te vinken. Dit optiepakket is ontwikkeld in samenwerking met de Lexus' raceteams in de Super GT- en IMSA-klassen en zet de RC maximaal op scherp met onder meer een speciale voorspoiler en vaste achtervleugel. Beide zijn van carbon.

Koolstof-keramische remschijven van Brembo zijn tevens bij het sportpakket inbegrepen, evenals 19-inch BBS-wielen, een dak en motorkap van CFRP en dito schutbord achter de achterste kuipen. Een titanium uitlaat en rood meubilair maken het plaatje van de RC F Gran Touring Pack compleet.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Zien jullie het verschil met de vorige Subaru Outback?
  Waarom de Kia Stinger GTS een dwarse rakker is
  Aston Martin DBS 59 wil dat we die ene Le Mans-overwinning niet vergeten
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Drie handige kantoorapps in 2019
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Papieren data nog steeds onveilig
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
Tinder populairste dating app in Nederland
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
meer top 10