zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

"‹Volkswagen geeft voorproefje van eigen mobiele laadstations

 

4 januari 2019 - Elektrisch rijden is de toekomst. Of we nu willen of niet. De nieuwe CO2-richtlijnen van de EU bieden weinig of geen ruimte voor alternatieven. En daarop anticiperen autofabrikanten door zich nagenoeg volledig te storten op de EV. En dan het liefst aan de hand van totaalvoorzieningen, zoals ook een eigen laadnetwerk, compleet met merkspecifieke laadpalen. Aan deze laadpalen zit Volkswagen zoal te denken.

Die radicale keuze voor EV's levert een aantal problemen op. De prijs van de EV bijvoorbeeld. Daarover zegt de autosector dat die tegen 2030 onvoldoende gedaald zal zijn om betaalbaar te zijn. Houd dus maar alvast rekening met significant hogere showroomprijzen tegen die tijd.



De automobielindustrie zegt ook dat de klant en de EV nog niet echt klaar zijn voor een massale overstap op elektrisch rijden. En er is natuurlijk het logistieke probleem. Je kan je elektrische auto nog bijna nergens opladen. Bovendien vereist een sterk doorgedreven elektrificatie van het wagenpark véél meer laadstations dan er momenteel tankstations zijn. Een tankbeurt neemt niet eens vier minuten in beslag. Opladen zal uren duren. Dezelfde oppervlakte die één auto oplaadt in vier uur, kan liefst 60 automobilisten op conventionele brandstof bedienen. Je kan natuurlijk wel snelladen, maar er is momenteel geen enkele accu die tegen regelmatig snelladen bestand is.

Kortom, de hindernissen zijn groot. Een kleine bloemlezing uit een lange lijst: traagheid van overheden in het toekennen van vergunningen, capaciteitsproblemen in het elektriciteitsnet en een beperkte beschikbaarheid van een compatibel elektriciteitsnet (niet overal kà n je een EV aansluiten omdat het net eenvoudigweg niet geschikt is).



Joekel van een powerbank


Volkswagen heeft nu op z'n minst een gedeeltelijke oplossing bedacht. De autogigant wil zelf mobiele laadstations fabriceren. En die zijn het best te vergelijken met een powerbank, zoals je die vaak ziet voor smartphones. De laadcapaciteit van 360 kWh maakt het laden van maximaal 15 elektrische auto's mogelijk. Als de geïntegreerde accu nog minder dan 20% capaciteit heeft, wordt het laadstation vervangen door een opgeladen exemplaar. Als het permanent aangesloten is op een voeding met maximaal 30kW via wisselstroom, dan laadt de accu zichzelf onophoudelijk op. Volkswagen ziet zoiets vooral in combinatie met duurzame energie. Wind- of zonne-energie onder andere.



Wolfsburg eerst


In de eerste helft van volgend jaar start Volkswagen het experiment. Volkswagen's thuisstad Wolfsburg krijgt de primeur, maar vanaf 2020 willen de Duitsers de gigantische accu's ook in andere steden en gemeenten inzetten.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  "‹Cadillac back in business met stijlvolle XT6?
  Kan een gefacelifte Ford Mondeo het tij nog keren?
  "‹Hyundai Ioniq nu al gefacelift
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Kantoor inrichten is maatwerk
Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
reacties
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld  (1) 
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval? (1) 
Occasionmarkt 2019: online en transparant (1) 
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen?
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
Occasionmarkt 2019: online en transparant
Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
Tesla Model X is de EV van het Jaar 2019
meer top 10