zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Ferrari 275 GTB prototype gaat onder de hamer

 

31 december 2018 - Na 25 jaar doet een groot Ferrari-verzamelaar afstand van 'zijn' Ferrari 275 GTB. Een uniek exemplaar, want het is een prototype dat door Ferrari is getest tijdens de ontwikkeling en deel heeft genomen aan de Rally van Montecarlo. Dat deze Ferrari 275 GTB een zeer hoge prijs op moet brengen spreekt voor zich.

In de afgelopen decennia zijn heel wat charismatische auto's in het Italiaanse Maranello gefabriceerd. Dat komt tot uiting in de prijs van klassieke Ferrari's in het algemeen en sommige speciale modellen in het bijzonder. Ze horen tot de duurste auto's ter wereld. Vorige zomer werd een Ferrari 250 GTO afgehamerd op € 41,6 miljoen.



Deelgenomen aan de Rally van MontecarloTot de meest begeerde Ferrari's behoren prototypes en ontwikkelingsmodellen. Die leidden uiteindelijk tot de bekende productiemodellen, maar ze zijn natuurlijk véél zeldzamer. In januari gaat er op de bekende veiling in het mondaine Scotssdale, Arizona (VS) weer één onder de hamer. Ditmaal een prototype voor een Ferrari 275 GTB uit 1964. Het ontwikkelingsmodel in kwestie heeft op de koop toe deelgenomen aan de Rally van Monte Carlo. In '66 was dat. Voldoende om volgens Gooding & Co tussen € 5 en € 7 miljoen op te brengen.

V12 uit de Ferrari 250 GTODie Ferrari 275 GTB (van Gran Turismo Berlinetta) had het in zijn tijd niet eenvoudig. Die moest immers de Ferrari 250 (1953 - 1964) vervangen. Die was ook in zijn tijd al legendarisch.

Ferrari ging niet over één nacht ijs met de 275 GTB. Hij genoot van een door Pininfarina ontworpen koetswerk dat door Scaglietti werd gebouwd. Onder de kap zat een V12 'type 213' van 3.3 liter. Gebaseerd op de twaalfpitter van de 250, maar groter en krachtiger. Het was ook de eerste Ferrari die innovatieve oplossingen gebruikte zoals de 'transaxle' versnellingsbak, de onafhankelijke wielophanging of velgen in lichtmetaal.

Chassis 06003 was het eerste testexemplaar van de 275 GTB. Die had een korte neus en werd uitgevoerd in geel met een zwarte binnenbekleding. Na verloop van tijd kreeg die een rode lak en werd er zelfs een langere neus op getransplanteerd, zoals bij de seriemodellen.

Na 25 jaar een nieuwe eigenaar?Deze 275 GTB Prototipo leefde al ongeveer overal ter wereld. Hij was van eigenaars uit Italië, Nieuw-Zeeland, Zwitserland en de VS. Sinds 1994 is die in het bezit van de huidige eigenaar. Een naam lijkt die niet te hebben, maar hij wordt omschreven als de bezitter van een van de grootste privécollecties van Ferrari-modellen. Na 25 jaar neemt hij er afscheid van. Zou hij bij Ferrari Special Projects er iets voor terugkopen?

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10