zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Porsche 911 (Plug-in) Hybride in ontwikkeling

 

15 december 2018 - Er is een Porsche 911 (Plug-in) Hybride in ontwikkeling. In 2022 moet het zover zijn. Dan staat er naast de conventionele 911's ook een hybride en een plug-in hybride bij de Porsche-dealer.

Vorige maand werd in Los Angeles het doek getrokken van de nieuwe Porsche 911 (992). In eerste instantie introduceerde Porsche twee- en vierwielaangedreven S-versies. Vanzelfsprekend nog maar het begin van wat ongetwijfeld weer een eindeloze reeks productvariaties wordt. Maar tussen alle R, Turbo, RS, GT3, GT2 versies (en alle mogelijke combinaties van die letters) komen er ditmaal twee die we nog nooit eerder zagen. Hybrides.



911 Hybrides voor de CO2-regelsAlle automerken moeten zich schikken naar de steeds strengere CO2-regels. Europa spant de kroon, maar ook op een aantal andere belangrijke markten worden de duimschroeven aangedraaid. Zowel een conventionele hybride (zonder stopcontact) als een plug-in-hybride (waarvan je de batterij aan een laadpunt of bij je thuis oplaadt) staan op het programma volgens August Achleitner. Die zou het moeten weten, want hij staat aan het hoofd van het ontwikkelingsprogramma van de sportauto.

Een elektrische Porsche is op zich niets nieuws. We kunnen hybrides van de Panamera en de Cayenne als voorbeeld aanhalen. En dan is er nog de 918 Spyder. Die supercar illustreerde al dat hybridetechnologie ook de prestaties een boost kon geven en niet louter moet teren op ecologische argumenten. En dan is er de Porsche Taycan, de allereerste volledig elektrische auto van het merk.

Waar kun je de elektromotor en accu kwijt?Bij de 911 het grootste probleem is de omvang van de installatie. In de achteroverhang, daar waar de zescilinder boxermotor is gemonteerd, is het krap. Zo krap dat een elektromotor er niet zomaar bij kan. Daarom maakt de 992 voortaan gebruik van de achttrapsautomaat met dubbele koppeling (van fabrikant ZF) die al in de Panamera en Cayenne zit. Die kan momenteel tot 800 Nm trekkracht aan. Cruciaal is echter dat die ook 10 cm minder lang is. Dat creëert voldoende ruimte voor een schijfvormige elektromotor. De accu's zullen wellicht vooraan een plek krijgen. Dat heeft als voordeel dat de gewichtsverdeling van de Elfer ervan verbetert.

Porsche 911 Hybrid en Plug-in Hybrid in 2022Een Porsche 911 met elektrische ondersteuning is er nog niet zomaar. De productiestart staat voor 2022 op de planning. In de tussentijd kunnen we ons gaan vergapen aan de talloze andere 911-varianten.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10