zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nu officieel: de nieuwe Range Rover Evoque

 

22 november 2018 - Land Rover heeft nabij The Old Truman Brewery, een historische en tegelijk hippe buurt in Londen, dan eindelijk het doek getrokken van de tweede generatie Evoque. Gloednieuw is 'ie, al zie je dat mogelijk niet meteen.

De Range Rover Evoque was voor Land Rover een schot in de roos. Onverwacht, maar zeker niet onwelkom. Van de eerste generatie, die nu met pensioen wordt gestuurd, werden er 775.000 stuks verkocht. Aan het recept wordt dan ook niet te veel gesleuteld. Er worden evengoed heel wat stijlelementen geleend van de Range Rover Velar. De schouderlijn van de nieuwe Evoque krijgt meer nadruk. De lijnen zijn nog een tikkeltje expressiever en omdat Land Rover nu deurklinken (net als bij de Velar) verzonk, oogt het geheel cleaner. In de wielkasten passen zelfs 21 inch wielen. Maar het aanbod begint bij een meer bescheiden 17 inch.



Nieuw onderstel, meer ruimte
De nieuwe Range Rover Evoque staat op een nieuwe architectuur. 'Premium Transverse' heet dat. De wielbasis nam met twee centimeter toe, zo dat de inzittenden mogen zich vooral achteraan op meer leefruimte kunnen verheugen en het bagagevolume voortaan minstens 591 liter bedraagt. Met de in delen neerklapbare bank achterbank plat wordt dat zelfs 1.383 liter.

Kleine Velar
In het interieur van de Evoque is het Velar-gehalte nogal hoog. Met een middenconsole dat eveneens voorzien is van een dubbel digitaal display. Een digitaal instrumentarium maakt ook z'n intrede en lanceert de Evoque echt middenin in de 21ste eeuw. Bijzonder is ook dat de software ervan voortaan automatisch 'over the air'aangepast en geà¼pdatet kan worden. Net als bij Tesla.

Gadgets
Land Rover heeft weer een nieuw terreinsnufje verzonnen. Dit moet z'n nut bewijzen tijdens het manoeuvreren, met name " hoe kan het anders " offroad waarbij de route onoverzichtelijk is vanwege de hoogteverschillen.Drie camera's filmen de weg voor de auto en de bestuurder kan tot 30 km/h op het centrale display de voorzijde van de auto zien alsof die doorzichtig is. 'Ground View' noemen de Britten het, een snufje dat veel weg heeft van de 'Transparant Bonnet' dat het merk in 2014 introduceerde op de Discovery Vision Concept.De binnenspiegel herbergt ook een innovatie. Dat is een scherm dat het beeld van achter de auto projecteert. Zo wordt je zicht bijvoorbeeld niet gehinderd door je kinderen die de achterbank aan het herinrichten zijn. Handig!De Britten vertrouwen overigens niet alleen op technologie om je uit benarde situaties te helpen. Er zijn ook gewoon fundamentele ingrepen die dat doel dienen. Heel wat auto's uit dit segment verslikken zich als door 20, 30 centimeter water moeten. De Evoque niet. Generatie 1 kon door 50cm waden. Deze doet er nog 10cm bij.

Geëlektrificeerd motorpalet
Het motorenpalet dan. Dat bestaat helemaal uit tweeliters. Op diesel dan wel benzine. Het vermogen varieert van 150 pk tot 300 pk voor de krachtigste versie. Alleen de instapper, de Ingenium Td4 met 150 pk, beschikt louter over voorwielaandrijving. Dat is ook meteen de enige motorversie die je met de hand schakelt en een 48 Volt sterke hulpaccu met hybridefunctie ontbeert.Ja, je leest het goed. De overige Evoque's zijn stuk voor stuk mild-hybrides. De onderhuidse architectuur is zelfs ontwikkeld expliciet voor een elektrische aandrijflijn. Eén mild-hybridevariant is direct leverbaar, een plug-in hybridevariant volgt één jaar later, evenals een driecilinderbenzine.Het is de eerste keer dat Land Rover een mild-hybridesysteem verwerkt in een model. Het systeem slaat de energie op die normaal verloren gaat bij het remmen. Een dynamo slaat de energie op in een accu die onder de vloer zit. Bij snelheden tot 17 km/h slaat de motor af wanneer de bestuurder remt. Bij het accelereren ondersteunt de opgeslagen energie de motor om brandstof te besparen.

En de prijs?
Voor Nederland is die nog niet bekend. Maar onze zuiderburen weten al wel waar ze aan toe zijn op dat vlak. In België gaat de nieuwe Evoque minimaal 38.600,- kosten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10