zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Spannend: Euro NCAP botst voor 't eerst met waterstofauto

 

25 oktober 2018 - Euro NCAP heeft weer een botsproefronde achter de rug. En deze was best speciaal, want nog nooit eerder werd een auto met een brandstofcel aan boord tegen het beton gekatapulteerd. Lees verder hoe de Hyundai Nexo het ervan heeft gebracht, evenals zes andere nieuwkomers.

De nieuwe auto's die tegen de muur gingen waren de gefacelifte Mazda6, Lexus ES, Mercedes A-klasse en het monovolume-trio van PSA: de Peugeot Rifter, Citroën Berlingo en Opel Combo. Maar het meest nieuwsgierig was Euro NCAP toch wel naar de resultaten van de Hyundai Nexo. Nooit eerder had het geijkte veiligheidsinstituut immers een waterstofauto getoetst. Gezonde spanning alom.



Sterrenregen
De kans dat de Nexo in brand zou vliegen, heeft bij Euro NCAP ongetwijfeld door het hoofd gespookt. Het gebeurde in elk geval niet tijdens de botsproeven. Sterker, de Nexo blijkt een van de veiligste auto's die het instituut ooit heeft getest. Met een score van 94 uit 100 punten voor volwassenenbescherming, 87/100 voor kinderen en 80/100 omtrent assistentiesystemen, scoort de Nexo met vlag en wimpel de maximale 5 sterren. Enkel op voetgangersveiligheid blijft de Zuid-Koreaanse waterstofauto ietwat achter (67/100). Ook de Lexus ES, Mazda6 en Mercedes A-klasse krijgen 5 sterren toegekend. De luxe Japanner en opvolger van de GS is vooral aardig voor de zwakke verkeersdeelnemer, zoals voetgangers en fietsers. 90/100 is er gescoord. Voor volwassenen noteert de ES een score van 91/100. De Mazda6 doet het op dat vlak zelfs nog beter met 95/100. Maar er kan maar een de beste zijn, en dat is de A-klasse. De compacte Duitser blinkt uit met 96/100 voor volwassenenbescherming, 91 punten aangaande kinderen aan boord en 92 punten voor voetgangerveiligheid. Met 75/100 scoort de nieuwe A op het gebied van actie en passieve veiligheidssnufjes dan weer relatief magertjes. Opmerkelijk gezien de high-tech aan boord.

Streng
En het ruimtelijke PSA-trio? Dat scoort elk (logisch?) 4 sterren volgens Euro NCAP. Geen maximale score, maar ook niet slecht. Een paar geleden zouden ze waarschijnlijk wel goed genoeg zijn voor het maximale aantal sterren. Echter tegenwoordig stelt Euro NCAP zich zeer streng op voor wat betreft hulpsystemen. Zijn die niet of beperkt aanwezig, dan is dat al snel een ster in mindering. Qua volwassenen- en kinderveiligheid doen de nieuwe Rifter, Berlingo en Combo het anders meer dan goed met respectievelijk 91 en 81 punten uit 100. Voetgangers moet wat meer vrezen voor de drieling gezien de score van 68/100.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10