zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

En de echte naam van de Porsche Mission E luidt"¦

 

8 juni 2018 - Sinds september 2015 worden we overspoeld met nieuws, spyshots en andere allerhande feitjes over Porsche's eerste elektrische model ooit die vanaf 2020 te koop zal zijn. Bijna drie jaar nu al dus! Het zal zodoende niet meevallen de tijdelijke naam Mission E uit de hoofden van het publiek te krijgen. Toch doet Porsche een poging gedaan. Met"¦

"¦ Taycan. Zo gaat de Mission E daadwerkelijk heten. Dat heeft Porsche zojuist bekendgemaakt, in het kielzog van de nieuwe 911 Speedster. Het moest er immers een keer van komen. In de loop van volgend jaar vangt de productie namelijk aan, en een jaar later zullen de orderboeken worden geopend.



Paard
Taycan dus. Een naam die je niet zo gauw op een Porsche zou verwachten. Dikke kans dat de echte fan daarom meteen naar een online vertaalmachine heeft gegrepen om meer te weten te komen over deze naam. Want dat Porsche ermee ergens naar verwijst viel te verwachten. En ja hoor, vrij vertaald betekent Taycan volgens het merk 'levendig jong paard' en op z'n beurt is dat een vette knipoog naar het zwarte paard dat sinds 1952 in het logo van Porsche steigert.

Definitieve specificaties
Tegelijk met de roepnaam zijn eindelijk ook de definitieve specificaties van de vierdeurs EV bekendgemaakt. Eerdere geruchten gingen al uit van een vermogen tussen de 400 en 700 pk, het zijn er 600 geworden. De Porsche Taycan accelereert mede hierdoor in 3,5 seconden naar de honderd en de 200 km/h doorbreken vergt slechts 8,5 tel langer van het geduld. Als actieradius wordt 'ruim 500' kilometer opgegeven. Volgens de NEDC-cyclus welteverstaan. Volgens de nieuwere, realistische WTLP-cyclus zal dit zeer waarschijnlijk lager zijn.

Meerdere versies
Porsche sluit af met de mededeling dat het de komende drie jaar maar liefst 6 miljard euro in elektromobiliteit zal investeren. Dit is een verdubbeling ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Van de extra drie miljard euro wordt zo'n 500 miljoen euro ingezet voor de ontwikkeling van " jawel " meerdere Taycan-varianten en afgeleide versies daarvan. Al wist je dit natuurlijk al. Verder is zo'n één miljard euro bestemd voor de elektrificatie en hybridisering van de bestaande Porsche-range en daarnaast zijn er enkele honderden miljoenen gereserveerd voor de uitbreiding van productiefaciliteiten, waaronder het hoofdkwartier in Zuffenhausen (dat een nieuwe spuiterij krijgt plus een speciale assemblagefaciliteit voor de Taycan en een transportbrug om gelakte carrosserieën en aandrijflijnen naar de eindassemblage te vervoeren). Tevens wordt er geïnvesteerd in het Weissach Development Center. De productie van de Taycan levert alleen al in Zuffenhausen circa 1.200 nieuwe banen op.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10