zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nu alle details van Audi Q8

 

5 juni 2018 - Audi heeft officieel het doek getrokken van de Q8, haar nieuwe SUV-vlaggenschip. Dit moet je erover weten!

De Audi Q8 is het productiemodel van de begin vorig jaar getoonde, gelijknamige SUV's op de autoshow van Detriot en Genève. En sindsdien hebben de Duitsers er eigenlijk niet veel meer aan veranderd. Slechts een handvol dingetjes zijn er aangepast om door de homologatie-eisen te komen. Niet zo gek, want de conceptversies waren al behoorlijk productierijp.



Zee van ruimte
Wat formaat betreft houdt de Q8 er een lengte van 4,99 meter op na, bij een breedte van exact twee meter en een hoogte van 1,71 meter. Ter vergelijk en indicatie: op de breedte na is de Q7 zowaar een fractie groter. Echter mede dankzij een langere wielbasis, te weten drie meter, belooft de Q8 toch een ruimere SUV te zijn en verdient 'ie daarmee z'n status als nieuw vlaggenschip.Achterin biedt de Q8 plaats aan drie personen, zo meldt Audi. Willen zij meer beenruimte, dan kan dat door de achterbank naar achteren te verschuiven. Meer naar voren resulteert in meer bagageruimte. Maximaal bedraagt dat 1.755 liter wanneer de rugleuningen van de tweede zitrij worden neergeklapt. Normaliter is er ruim 600 liter voor handen. In vergelijk met de concurrentie een geringe hoeveelheid. Zo kan zustermodel, de Porsche Cayenne, standaard 770 liter kwijt. Geen mals verschil in laadvolume.

Van alle terreinen thuis
Audi zet de Q8 nadrukkelijk neer als een sportieve SUV. En daartoe hoort volgens het merk " hoe kan het anders " quattro-aandrijving. Normaal gesproken stuurt de gekende vierwielaandrijving 40 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen. Als het nodig is, zorgt een mechanisch sperdifferentieel ervoor dat het merendeel van de krachten naar de as met de meeste grip gaat.Verder beschikt de Q8 over ruim 25 centimeter aan grondspeling, korte overhangen voor en achter en hill descent control, waarmee Audi wil aangeven dat 'ie zijn mannetje staat in het terrein. Een wielophanging met instelbare dempers is standaard, optioneel levert Audi de Q8 met adaptieve luchtvering en vierwielsturing.

'Ouderwetse' motor(en)
Was de conceptversie van de Audi Q8 een modern geaarde plug-in hybride, het productiemodel doet het opvallend genoeg nog met een conventionele krachtbron. Een diesel nog wel, het type verbrandingsmotor dat met rasse schreden in ongenade aan het vallen is.Wel wordt de 3.0 liter zescilinder van de 50 TDI gekoppeld aan een 48 Volt-accu die bijvoorbeeld tijdens een rem-actie tot 12 kW aan energie kan terugwinnen en opslaan. Dankzij deze zogenoemde 'mild hybrid-technologie' kan de Q8 z'n verbrandingsmotor loskoppelen van de aandrijflijn " het zogenoemde 'zeilen' " en zoveel mogelijk brandstof besparen. Ook kan het start/stop-systeem hierdoor al vanaf 22 km/h worden ingeschakeld. Een tweede diesel en een benzineversie volgen in een later stadium.

Alle denkbare luxe
De Audi Q8 wordt onder meer leverbaar met geventileerde stoelen met massagefunctie, automatische airconditioning met vier zones, een Bang & Olufsen Advanced Sound System, lichtmetalen velgen tot 22 inch (20 inch standaard) en HD Matrix LED-verlichting (LED is standaard). MMI navigation Plus voegt onder meer een wifi-hotspot toe en ondersteuning voor online services via onder meer de myAudi-app.Vrijwel alle functies van de Audi Q8 kunnen worden bediend via de twee MMI-schermen op de middenconsole. Het bovenste display is 10,1 inch groot en wordt gebruikt voor het infotainment- en navigatiesysteem. Het onderste scherm meet 8,6 inch en is voor de verwarming en airconditioning, diverse andere comfortfuncties en het invoeren van tekst. Daarbij luistert de Audi naar gesproken vragen en instructies. Zeg tegen de Q8 'Ik heb honger' en hij zoekt de dichtstbijzijnde restaurants op.Op het gebied van comfort en veiligheid is de Audi Q8 te voorzien van adaptieve cruise control, Efficiency Assist, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en een 360-graden camera. Begin 2019 wordt Remote Garage Pilot beschikbaar, waarmee de SUV zichzelf in en uit een garage kan rijden. Desgewenst houdt de Q8 zijn omgeving in de gaten met vijf radarsensoren, zes camera's, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.

Minstens 90 mille
De Europese marktlancering staat gepland voor het derde kwartaal van 2018. Meer informatie over en prijzen van de Audi Q8 worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. Reken alvast op minstens 90 mille, gezien de Q8 boven de Q7 wordt gepositioneerd. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10