zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Titanen-killer uit Australië: Brabham BT62

 

3 mei 2018 - Nog opzoek naar een furieus circuitbeest? Wat te denken van deze Brabham BT62?! Om de merknaam hoef je het niet te laten. Die heeft zich immers al lang bewezen.

Oké, er is het een en ander gebeurd en veranderd de afgelopen 25 jaar. Want zo lang is Brabham ertussenuit geweest. Anderzijds, racen en alles wat daarbij komt kijken zit in het bloed van de Australische Brabhams, dus het moet wel snor zitten met de nieuwe BT62. Toch? Aan de cijfers rond deze 'mean machine in green' ligt het niet.



Des duivels
In de voetsporen treden van je legendarische pa Jack valt niet mee. Zoon David mag echter trots zijn op zichzelf en de BT62 waarmee hij Brabham nieuw leven inblaast. Wat een beest van een supercar. Om van een afstandje te aanschouwen, maar nog sterker vanachter het stuur, draaiend aan de knoppen. Pal achter de bestuurder en diens eventuele naaste passagier ligt een 5.4 liter V8 te rusten. Zonder turbo's of andere kunstmatige beademing. Wordt de achtcilinder wakker geschud, dan zal je dat weten ook. 710 pk weet de atmosferische achtcilinder te ontwikkelen, bij een koppel van 666 Nm. Prestatiescijfers is Brabham ons nog schuldig, maar let even op dat laatste getal. Het getal van het beest, de duivel. Dat kan geen toeval zijn"¦

Titanen-killer
Het motorvermogen van de BT62 is naar huidige super- dan wel hypercar-maatstaven misschien niet wereldschokkend, maar Brabham's trukendoos is nog niet geleegd. De gehele body van de BT62 is opgetrokken uit carbon, gemixt met kevlar. Het stuurwiel? Carbon. De schalen rond de sportstoelen? Carbon. Het dashboard? Carbon. De portieren? Het is wel duidelijk, lijkt ons. Zo ver het oog reikt is van het exotische goedje gemaakt. De Brabham BT92 weegt hierdoor niet meer dan 972 kilogram. Allemachtig, dat is ongekend weinig voor een dergelijke supercar. Neem bijvoorbeeld de McLaren 720S als indicatie, een van de snelste der aarde van het moment. Die Brit en zijn V8-biturbo schopt het tot 717 pk en 770 Nm, maar weegt ruim 1.400 kilogram. Kortom, onaards snel moet de BT62 zijn. Het is dan ook een geruststellende gedachte dat er 1.200 kilogram(!) aan downforce opgewekt kan worden door alle spoilers.

Duur speeltje
Na al deze verbluffende cijfers begrijp je ongetwijfeld dat de Brabham BT62 niet het koopje van de week is. Integendeel zelfs. Er wordt € 1,4 miljoen voor gevraagd. De oplage? Die is gelimiteerd tot 70 exemplaren. Ohw, en voordat we het vergeten, de BT62 mag niet de straat op. Misschien maar goed ook"¦Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10