zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Ook elektro-ondersteuning voor diesels bij Volkswagen

 

1 mei 2018 - De term 'diesel' ligt voortaan een stuk gevoeliger bij Volkswagen. Maar hoe je het ook wendt of keert, de oer-brandstof zal nog een best eventjes deel uitmaken van het modellenaanbod. En daarom investeerde de Duitse autogigant juist extra in de brandstof die zomaar haar ondergang had kunnen betekenen. Zo stelde Volkswagen op het International Vienna Motor Symposium in Wenen een 2.0 TDI 'Evo' met milde hybridetechnologie voor.

Volkswagen wil (en moet) dat de gemiddelde uitstoot van haar ganse modellenvloot niet meer dan 95 g/km bedraagt vanaf 2020. Omdat het veelvuldig aangekondigde I.D. elektro-offensief pas over enkele jaren om de hoek komt kijken, kunnen de welbekende TSI- en TDI-motoren nu alvast een duwtje in de rug gebruiken op dit vlak. Een Golf voorzien van benzinemotor die hulp krijgt van een sterke 48 Volt-accu werd eerder al gepresenteerd (en zal in 2019 op de markt komen), nu zijn de diesels aan de beurt.



EA288 Evo
Aan de interne typebenaming EA288 Evo valt op te maken dat het om een evolutie van een bestaande 2.0 TDI gaat. Deze tweeliter diesel is voorzien van een starter/generator met een riem en een grotere 12 Volt-accu die energie terugwint, opslaat in een lithium-ion batterij en zo helpt om het brandstofverbruik te verlagen en het rijcomfort te verhogen, aldus Volkswagen.Daarbij is ook het verbrandingsproces van de dieselmotor opnieuw ontworpen, alsook de efficiency en de reactiesnelheid van de turbo verbeterd. De nabehandelingscomponenten in de uitlaat, zoals het roetfilter en de NOx-katalysator, hebben nu tevens meer effect. Verder zijn de nieuwste TDI's lichter geworden, zijn de hitteverliezen omlaag gebracht en is er minder interne frictie. Over het geheel genomen is de CO2-uitstoot van de EA288 Evo-diesels tot 10 g/km lager geworden in vergelijking met de vorige generatie. Bijkomend voordeel is een gestegen vermogen en koppel van zo'n 9 procent.

1.5 TGI Evo op aardgas
Een andere aangepakte motor die Volkswagen toont in de Oostenrijkse hoofdstad is de nieuwe 1.5 TGI Evo-aardgasmotor. Deze direct ingespoten bifuel-motor heeft een turbo met variabele turbinegeometrie en is gebaseerd op de bestaande 1.5 TSI ACT BlueMotion-motor. De motor is 130 pk sterk en heeft in de huidige Golf (met DSG-automaat) een geschat aardgasverbruik van 3,5 kg/100 km, waarmee hij een actieradius van zo'n 490 kilometer heeft. Als de gastank leeg is, schakelt de auto automatisch over naar benzine voor nog 190 kilometer aan actieradius.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10