zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Vaarwel GS, welkom Lexus ES!

 

25 april 2018 - In tegenstelling tot de VS, valt in Europa het doek voor de Lexus GS. Een opvolger staat echter al klaar in de vorm van deze ES.

Lexus ES klinkt ons Europeanen onbekend in de oren. In Amerika zijn ze echter al toe aan de zevende generatie. Sterker, in het land van Uncle Samis is het model al jaren de bestverkochte Lexus. Een reden hiervan is dat de Amerikaanse ES eigenlijk een veredelde Camry (de bestverkochte Toyota aldaar) is en daardoor een stuk betaalbaarder in de prijslijsten staat dan de GS, een Lexus pur sang. Beide sedanmodellen kunnen dan ook prima naast elkaar leven op de Noord-Amerikaanse markt.Hier ligt dat anders, ook omdat zowel de GS als ES er een vergelijkbare maatvoering op nahouden. Met het nu presenteren van de nieuwe ES zal de GS dan ook aan het kortste eind trekken in de Europese showrooms. In de Nederlandse prijslijsten is de laatste zelfs al een tijdje niet meer te vinden. Eind dit jaar wordt de nieuw ES in ons land verwacht.



Alleen als hybride
Inmiddels een traditie van de Nederlandse Lexus-importeur is dat ook de nieuwe ES enkel als hybride wordt geleverd. Deze 300h beschikt over een 2.5 liter 'Atkinson' viercilinder-benzinemotor die nauw samenwerkt met een krachtige elektromotor. Het systeemvermogen ligt op 218 pk en als gemiddeld verbruik wordt 4,7 l/100 km opgegeven. Verdere prestatiecijfers ontbreken vooralsnog.

Ook als F Sport Line
Liever prijst Lexus de uiteenlopende rijeigenschappen dankzij de verschillende rijmodi. Verkies je de ES F Sport-uitvoering dan biedt de zogeheten Adaptive Variable Suspension, naast Normal en Comfort, ook de rijstand Sport+ waarbij motor, transmissie en wielophanging op scherp worden voor meer stuurplezier. Sowieso rijdt de F Sport al straffer dan de reguliere versie dankzij de standaard aanwezige 19 inch wielen. De gewone ES rolt op 17 of 18 inch lichtmetaal.

Kleine LS
Ook wat het interieur, luxe en functies betreft doet de nieuwe ES enorm denken aan de LS, het vlaggenschip van LS die eind vorig jaar een compleet nieuwe generatie inging. Een 12,3 inch centraal display vormt het epicentrum van alle verkrijgbare features en gadgets. De Remote Touch-pad is het belangrijkste bedieningsorgaan. Muziek komt uit een audiosysteem van Mark Levinson en net als de LS is de ES vol te stoppen met Japanse oer-culturen. Zo is er een metaalachtige aankleding verkrijgbaar geïnspireerd op de zwaardensmids 'Hadori' en houtinleg volgens de Shimamoku-leer is ook al zo'n typisch Japanse ambacht.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10