zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi RS 5 voor het eerst ook als vijfdeurs Sportback

 

28 maart 2018 - Voor wie de RS 5 fraaier vindt dan de RS 4 Avant, maar niet al te veel wil inleveren aan praktische bruikbaarheid is er nu de RS 5 Sportback. Het is voor 't eerst dat Audi de RS 5 ook in deze carrosserievorm aanbiedt.

Audi laat de RS 5 Sportback debuteren op de New York Auto Show en geeft de Amerikanen (en Canadezen) ook voorrang bij de marktlancering. En dat is niet zonder reden. De Yankees moeten de RS 4 Avant missen namelijk, dus zie het eerder gunnen van de RS 5 Sportback als een soort compensatie annex goedmakertje. En Europa? Natuurlijk krijgen wij 'm ook, hetzij gewoon iets later. Tegen het eind van het jaar staat 'ie ook hier in de showrooms.



Vlammen
Met de reeds gepresenteerde RS 4 Avant en RS 5 Coupé is de prestatiedrang van de Sportback natuurlijk een bekend verhaal. In de neus ligt een V6 met dubbele turbo's, een 2.9 liter groot blok dat 450 pk weet te ontwikkelen bij een koppel van 600 Nm. Mede doordat de maximale trekkracht al vanaf 1.900 tpm beschikbaar is (tot 5.000 tpm) weet de RS 5 Sportback in een zeer snelle 3,9 seconden naar honderd te snellen. De topsnelheid ligt normaliter op 250 km/h, maar vink je het RS dynamic pakket aan dan wordt dit opgerekt tot 280 km/h.

Sport-diff
Een 8-traps automaat zorgt voor de overbrenging naar alle vier de wielen. De quattro-aandrijving is uitgerust met een centrale differentieel. Onder normale omstandigheden stuurt deze 40% van de motorkrachten naar de voorwielen en de rest naar de achterwielen. Bij gripverlies op één as kan tot 85 procent naar voren worden gestuurd en maximaal 70 procent naar achteren.Optioneel is een sportdifferentieel leverbaar, maar een RS-onderstel dat 7 mm lager ligt dan dat van de S5 Sportback is weer standaard. Er is ook nog een sportonderstel met adaptieve Dynamic Ride Control-dempers, en voor wie de standaard remmerij niet volstaat zijn er keramische remschijven.

Lekker dik
Visueel pakt de RS 5 Sportback, zoals elke RS van Audi, uit met fiks uitgeklopte wielkasten en daarin grotere wielen. 19 inch is standaard, voor 20 inch betaal je bij. Als vanouds zijn er ook veel gitzwarte ornamenten, zowel aan de buiten- als binnenzijde. Wil je een speciaal kleurtje, dan moet je bij Audi Exclusive wezen. Geprofileerde lederen sportstoelen, een multifunctioneel en met leer bekleed sportstuur en speciale RS-displays in de Audi Virtual Cockpit zijn al bij basisprijs inbegrepen. Hoe die prijs luidt? Dat is nog niet bekend, maar zal rond de 120.000 euro liggen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10