zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

'Geniet van de Audi R8 zolang het nog kan'

 

16 maart 2018 - De vermoedens waren er al langer, maar het ziet ernaar uit dat het lot van de Audi R8 nu zo goed als bezegeld is. 'Er komt waarschijnlijk geen derde generatie', zo heeft de R&D-topman bij het merk met de ringen laten ontvallen.

Peter Mertens, ontwikkelingsbaas bij Audi, houdt nog enigszins een slag om de arm door de gereserveerde woorden 'waarschijnlijk' en 'mogelijk' in de gehele context rond het wel en wee van de R8 te plaatsen, maar de beetje autokenner weet dan stilletjes al genoeg. De super-Audi krijgt geen opvolger. Geen directe althans, met dezelfde naam. Quattro GmbH zou immers niet met veel bombarie omgedoopt zijn tot Audi Sport als het volledig zou stoppen met het bouwen van een eigen sportauto. Oftewel, de tissues kunnen gerust in de verpakking blijven. Maar een Audi met Lamborghini-genen, dat is na de huidige, tweede generatie van de R8 verleden tijd.



Instant klassieker
Enerzijds is het jammer dat er geen derde generatie van de R8 komt. Anderzijds is het na tweede generaties ook mooi geweest. Los van het feit dat de R8 Audi meer heeft gebracht dat het ooit had durven dromen, is de X-factor gewoonweg uit de sportauto.Begrijp ons niet verkeerd, de Audi R8 zullen we altijd blijven herinneren als een charismatisch en geweldig rij-ijzer (het origineel als instant klassieker nog meer dan de huidige versie), maar de meerwaarde zat 'm toch vooral in het feit dat je een Lamborghini kon rijden voor aanzienlijk minder geld.Vooral de V8-uitvoering, een blok van Audi zelf, maakte de R8 tot een unieke sportauto met veel bang for the buck. Met V10 schurkt de R8 nog dichter tegen de Huracan (en voorheen Gallardo) aan, maar het heeft 'm ook stukken duurder in aanschaf gemaakt. Sindsdien is de prijskloof tussen de R8 en z'n Italiaanse evenknie alsmaar kleiner en kleiner geworden. Tja"¦ en als dat doorslaggevende element aan het vervagen is (en in deze autoklasse begint dat al bij luttele tienduizenden euro's), waarom zou je dan nog voor een auto zonder echte heritage kiezen? Een illuster merk als Lamborghini trekt dan altijd aan het langste eind.

R8 V6
Dat Mertens van meer weet wordt merkbaar wanneer hij blijft benadrukken dat de knoop rond de toekomst van de R8 nog niet definitief is doorgehakt. 'Wie weet"¦' kwam er ook uit zijn mond. Daarbij duidt hij misschien niet op een derde generatie van de R8, maar op een andere sportauto die het predicaat 'baby-Lambo' verdient. Van Audi? Van Lamborghini zelf? Mertens liet zich daarover niet uit. Misschien wel op basis van een Porsche. Maar zover is het nog lang niet. De Audi R8 heeft nog meerdere jaren voor de boeg. Waaronder de langverwachte versie met dubbel geblazen V6 (als vervanger van de V8 die ophield te bestaan toen de tweede generatie werd voorgesteld). Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10