zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Serieuze upgrade voor Lotec Sirius

 

29 december 2008 - Enigszins bekend van het tunen van modellen uit de stal van Mercedes-Benz, bouwt Lotec ook een auto onder eigen naam. Luisterend naar de naam Sirius, wist deze supersportwagen in 2001 na enkele modificaties de 400 km/h te bereiken. Nu krijgt het een flinke facelift.

  • Supersportwagen met minimaal 1.000 pk en 1.100 Nm koppel
  • Sprint naar honderd in slechts 3,8 seconden; 200 km/h in 7,8 seconden
  • Topsnelheid meer dan 400 km/h, afhankelijk van vermogen
  • Prijs op aanvraag
Ondanks z’n duizelingwekkende prestaties heeft de Lotec Sirius nooit de bekendheid verkregen die het wellicht verdiende. Ruim voordat iedereen een poster van de Bugatti Veyron boven z’n bed had hangen wist ontwerper en bouwer Kurt Lotterschmid een bolide neer te zetten die in ‘standaard’ trim een topsnelheid van 400 km/h naderde. Middels een paar extra modificaties aan de Sirius was het zelfs in staat deze magische grens te overschrijden. Hoog van de toren heeft Lotterschmid dit echter nooit geschreeuwd, terwijl het toch echt wel noemenswaardig was en is. Nu heeft Lotec voor 2009 een upgrade voor de Sirius in gedachten en wie zijn wij om dit aan jullie voorbij te laten gaan.


Optisch
De facelift heeft in ieder geval betrekking op de looks van de Sirius, zoals we op de computerschetsen kunnen zien. Het eerste model gaat alweer sinds 2001 mee en ziet er toch wat gedateerd uit. De vernieuwde Sirius daarentegen is weer helemaal bij de tijd met zijn agressieve front en enigszins Lamborghini-achtige achterkant. Erg mooi is nog steeds dat enorme glasoppervlak, dat zich bijna helemaal rondom de inzittenden bevindt. De achterspoiler is op de schetsen verdwenen, wellicht komt daarvoor een uitschuifbaar exemplaar voor in de plaats. We wachten het nog even af, totdat we het productiemodel voorbij zien komen.

Nog meer power?
Of er onderhuids ook wijzigingen gaan plaatsvinden weten we nog niet, maar dat gedeelte is allesbehalve ouderwets te noemen. Begin dit millennium was Lotec zijn tijd al ver vooruit en vandaag de dag kan het nog steeds meer dan uitstekend meekomen met de snelste jongens van de supersportwagenklas. De Sirius weet 1.000 pk (1.200 pk bij een hogere turbodruk) en koppel van 1.100 Nm (1.320 Nm maximaal) op te wekken. Dit alles wordt geperst uit een 6.0 liter V12-blok van Mercedes-Benz en overgebracht op alleen de achterwielen. Een 6-bak en sperdifferentieel verzogen de krachtsoverbrengingen.

Volledigheid
Voor de volledigheid nog even wat cijfers. In 3,8 seconden wordt de spurt naar 100 km/h afgeraffeld, terwijl de versnelling naar 200 km/h slechts 7,8 duurt. De topsnelheid is al genoemd en bedraagt afhankelijk van het vermogen net geen of ruim 400 km/h. Het gewicht van de Lotec Sirius blijft dankzij het gebruik van koolstofvezel en andere peperdure en lichte materialen maar 1.280 kilogram. Naast een hardcore sportwagen is de Sirius ook redelijk goed te gebruiken voor alledag, met aan boord een luxueus afwerkingsniveau en comfortverhogende zaken als klimaatregeling en cruise control.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10