Stuurloze Volkswagen I. D. Vizzion: Phaeton van 2030?
5 maart 2018 - Nog twee jaar en dat gaat Volkswagen compleet los met haar zogenoemde I.D. Family, bestaande uit de compacte I.D., de gelijknamige Crozz, een SUV, en de Buzz, een MPV. Stuk voor stuk 100% elektrisch en naarmate de jaren verstrijken zal deze elektro-familie worden uitgebreid. Met onder meer deze I.D. Vizzion, een lel van een luxesedan die geheel autonoom kan rijden. Sterker, de auto bevat niet eens meer een stuurwiel en pedalen. Kijken we hier naar de Phaeton van de toekomst?
Geen bedieningsorganen meer, zeg je?! Hoe moet de Volkswagen Vizzion dan bediend worden? Wel, middels stemcommando's en handgebaren, aldus de Duitsers. En de nieuwste loot aan de I.D.-stam is zo slim dat het gaandeweg leert wat het precies moet doen dankzij een hoge mate van AI, oftewel kunstmatige intelligentie.
Gordels om, bril op Om te zorgen dat de I.D. Vizzion je veilig van A naar B brengt kan de auto ook bediend worden via de Microsoft HoloLens, een bril die een toegevoegde realiteit (augmented reality) over de omgeving projecteert. De krap 5,2 meter lange en bijna twee meter brede I.D. Vizzion is hiermee als het ware een virtuele gastheer voor zijn passagiers. Hij kent hun voorkeuren en kan dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie leren en empathisch reageren. Zowel de autonomie van de I.D. Vizzion als zijn gebruik van augmented reality blikken vooruit op de toekomst. Volkswagen denkt dat de eerste volledig autonome auto (level 5) in 2025 mogelijk is. Augmented Reality wordt in 2030 verwacht.
Relax... Net als de andere modellen uit de I.D. serie staat de Vizzion op een platform dat speciaal voor Volkswagen's elektro-offensief is ontwikkeld. Maar om de afstand van bumper tot bumper te kunnen overbruggen moest dat wel stevig verlengd worden. De wielbasis bedraagt maar liefst 3,1 meter, wat nog eens 13 centimeter langer is dan dat van de Phaeton. Het interieur biedt dan ook zeeën van ruimte en comfort, terwijl er ondertussen nog 565 liter aan bagageruimte is om te vullen met spullen.
Slimme snufjes Ook handig: de Vizzion maakt gebruik van gezichtsherkenning om te voorkomen dat iemand anders er met de auto vandoor gaat. En wat te denken van HD Matrix-koplampen bestaande uit liefst 8.000 pixels(!) die bovendien in staat zijn met met andere weggebruikers te communiceren. Zo kunnen ze onder andere een zebrapad op de weg projecteren om voetgangers te laten weten dat ze over kunnen steken. De belangrijkste ontwikkeling op veiligheidsgebied is echter de Level 5-autonomie.
Vlotte prestaties De I.D. VIZZION wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen 225 kW leveren (75 kW voor, 150 kW achter), wat overeenkomt met 306 pk. De voeding komt van een 111 kWh sterke batterij. Daarmee moet de auto in staat zijn een actieradius van 665 kilometer te halen. Sprinten naar 100 km/h kan in 6,3 seconden en de topsnelheid ligt op 180 km/h.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.