zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Stuurloze Volkswagen I. D. Vizzion: Phaeton van 2030?

 

5 maart 2018 - Nog twee jaar en dat gaat Volkswagen compleet los met haar zogenoemde I.D. Family, bestaande uit de compacte I.D., de gelijknamige Crozz, een SUV, en de Buzz, een MPV. Stuk voor stuk 100% elektrisch en naarmate de jaren verstrijken zal deze elektro-familie worden uitgebreid. Met onder meer deze I.D. Vizzion, een lel van een luxesedan die geheel autonoom kan rijden. Sterker, de auto bevat niet eens meer een stuurwiel en pedalen. Kijken we hier naar de Phaeton van de toekomst?

Geen bedieningsorganen meer, zeg je?! Hoe moet de Volkswagen Vizzion dan bediend worden? Wel, middels stemcommando's en handgebaren, aldus de Duitsers. En de nieuwste loot aan de I.D.-stam is zo slim dat het gaandeweg leert wat het precies moet doen dankzij een hoge mate van AI, oftewel kunstmatige intelligentie.



Gordels om, bril op
Om te zorgen dat de I.D. Vizzion je veilig van A naar B brengt kan de auto ook bediend worden via de Microsoft HoloLens, een bril die een toegevoegde realiteit (augmented reality) over de omgeving projecteert. De krap 5,2 meter lange en bijna twee meter brede I.D. Vizzion is hiermee als het ware een virtuele gastheer voor zijn passagiers. Hij kent hun voorkeuren en kan dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie leren en empathisch reageren. Zowel de autonomie van de I.D. Vizzion als zijn gebruik van augmented reality blikken vooruit op de toekomst. Volkswagen denkt dat de eerste volledig autonome auto (level 5) in 2025 mogelijk is. Augmented Reality wordt in 2030 verwacht.

Relax...
Net als de andere modellen uit de I.D. serie staat de Vizzion op een platform dat speciaal voor Volkswagen's elektro-offensief is ontwikkeld. Maar om de afstand van bumper tot bumper te kunnen overbruggen moest dat wel stevig verlengd worden. De wielbasis bedraagt maar liefst 3,1 meter, wat nog eens 13 centimeter langer is dan dat van de Phaeton. Het interieur biedt dan ook zeeën van ruimte en comfort, terwijl er ondertussen nog 565 liter aan bagageruimte is om te vullen met spullen.

Slimme snufjes
Ook handig: de Vizzion maakt gebruik van gezichtsherkenning om te voorkomen dat iemand anders er met de auto vandoor gaat. En wat te denken van HD Matrix-koplampen bestaande uit liefst 8.000 pixels(!) die bovendien in staat zijn met met andere weggebruikers te communiceren. Zo kunnen ze onder andere een zebrapad op de weg projecteren om voetgangers te laten weten dat ze over kunnen steken. De belangrijkste ontwikkeling op veiligheidsgebied is echter de Level 5-autonomie.

Vlotte prestaties
De I.D. VIZZION wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen 225 kW leveren (75 kW voor, 150 kW achter), wat overeenkomt met 306 pk. De voeding komt van een 111 kWh sterke batterij. Daarmee moet de auto in staat zijn een actieradius van 665 kilometer te halen. Sprinten naar 100 km/h kan in 6,3 seconden en de topsnelheid ligt op 180 km/h.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Nieuwe BMW 8-serie officieel: dit moet je alvast weten
  Prijzen voor nieuwe Kia Ceed (Sportswagon)
  Iets te trekken? Met deze auto's zit je goed
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
Verdwijnt de traditionele 9 – 5 werkdag? (1) 
top10
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs
Zo zetten hackers gestolen data om in geld
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Cybercriminelen ruilen zwarte markten op het dark web in voor chatkanalen en blockchain
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Nederlanders gooien vertrouwelijke documenten te grabbel
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
meer top 10
vacatures
meer vacatures