zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Eerste details en foto van nieuwe Infiniti XQ50

 

24 november 2017 - Infiniti heeft een gloednieuwe QX50 en omdat dat best tijd werd hebben de Japanners er direct wat speciaals van gemaakt. Deze 'Oosterse' concurrent van de X3, Q5 en GLC beschikt namelijk over een revolutionaire krachtbron, dankzij variabele compressie.

De nieuwe, 4,69 meter lang en 1,9 meter brede QX50 zal zijn werelddebuut beleven op de Los Angeles Auto Show eind deze maand, maar Infiniti gunt ons nu alvast een (behoorlijk) tipje van de sluier. Eigenlijk is het enkel nog wachten op meer foto's dan dit ene exemplaar.



Trouw aan concept
Infiniti heeft woord gehouden dat de nieuwe QX50 vrijwel identiek zou zijn aan de QX Sport Inspiration Concept die begin 2016 werd getoond en daarmee een stuk meer van deze tijd oogt dan z'n voorganger. Die laatste kon dat zelf niet helpen overigens, want stamde nog uit het vorige decennia, te weten 2007. Om een echte vuist te kunnen maken met de 'middenklasse' SUV's van Duitse en Britse makelij, was een compleet nieuwe QX50 dus meer dan welkom.

Krachtige troef
Over smaak valt niet te twisten, maar door onze eigen ogen bezien tekent Infiniti, zeker de laatste jaren, de ene na de andere fraaie auto, zoals de Q50 en Q60. En toch krijgt het Japanse luxemerk nog altijd geen voet tussen de deur bij de Europese koper. Deels over op een andere tactiek dan maar?In het vooronder van de nieuwe QX50 schuilt namelijk een motor die geen enkel ander merk heeft: de eerder al uit de doeken gedane VC-T (wat staat voor Variabele Compressie-Turbo). Strikt genomen gaat het hier om een 2.0 liter viercilinderbenzine die tijdens het rijden de compressieverhouding kan afstemmen op de omstandigheden. Dit biedt grote voordelen qua motorprestaties en nooit eerder wist een autofabrikant dit voor elkaar te boksen, ondanks verwoedde pogingen.

Vlotte prestatie
De 2.0 VC-T levert dan ook zomaar eventjes 272 pk en 380 Nm aan koppel en bij de QX50 wordt dit vermogen overgebracht naar alle vier of enkel de voorste twee wielen via een CVT-automaat. Met zoveel vermogen komt vrijwel iedere auto vlot uit de startblokken, en zo ook de QX50. In 6,4 seconden zit je ermee op 100 km/h en pas verliezen van de natuurlijke weerstand doet 'ie bij 230 km/h.En het verbruik, wat relatief gunstig zou moeten zijn vanwege de revolutionaire motortechniek? Dat is eventjes een terugslag. Infiniti geeft namelijk een gemiddelde tussen 9 en 8,7 l/100 km op, al moet erbij gezegd dat dit waarden zijn volgens de (strenge) Amerikaanse meetcyclus. Volgens Infiniti is de QX50 met de 2.0 VC-T zo'n 35 procent zuiniger dan zijn voorganger met V6-motor.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10