zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Aston Martin trekt doek van nieuwe Vantage

 

21 november 2017 - Daar zullen we 'm eindelijk hebben: de fonkelnieuwe Aston Martin Vantage, zo'n 12 jaar nadat het origineel werd geďntroduceerd. Hoog tijd dus.

Is er een supercar die ooit zo lang meeging als de eerste generatie Vantage van Aston Martin? Waarschijnlijk niet. Niet bijster veel sportauto's in elk geval. Maar nu mag de Aston die op de Detroit Motor Show van 2003 werd voorgesteld " over anderhalve maand 18 jaar(!) geleden " dan eindelijk met pensioen. Ongetwijfeld met het laten van een traan bij Aston Martin en de fans. Maar tevens een lach, want dit is z'n gelijknamige opvolger. Nieuw vanaf de eerste tot de laatste schroef.



DB10
Aan het design van de nieuwe Vantage hoeven we niet al te veel tekst meer te besteden; dat is al meer dan genoeg gedaan sinds James Bond twee jaar geleden achter het stuur kroop van de DB10 in de vierentwintigste 007-film, genaamd Spectre. Als twee druppels water lijken beide auto's op elkaar. Eind 2014 al als beeldschoon bestempeld en met 2018 in zicht is die mening niet veranderd. Wat een plaatje van een auto!

AMG GT als inspiratiebron?
Het interieur is al evenzo spectaculair als het exterieur. Sterker, qua ontwerp is dat zelfs verrassend gedurfd voor Aston Martin. Gokje hoe dat zo is gekomen? Met de vriendelijke groeten van Mercedes-AMG, sinds enige tijd motor- en elektronicaleverancier van Aston Martin en natuurlijk bedenker en bouwer van de AMG GT. Of zijn wij de enigen die de (wulpse) gelijkenissen zien"¦?

Stuk ruimer
Goed nieuws in elk geval voor de langere Aston Martin-liefhebber en -geďnteresseerde. De Britten beloven dat de nieuwe Vantage een stuk ruimer zit dan de oude. Mede dankzij de toegenomen lengte van 8 centimeter en extra breedte van 7 centimeter. In tegenstelling tot de DB11, waarvan 'ie zijn technische basis ontleend, is de Vantage echter nog altijd aanzienlijk korter. Liefst 28 centimeter. Het 2+2-concept waarna de DB11 is gebouwd zit er zodoende niet in voor de Vantage. Het betreft hier een echte tweezitter, maar dus met meer been- en vooral meer hoofdruimte dan voorheen, aldus Aston Martin.

510 pk sterke V8-biturbo
Net als z'n voorganger is de nieuwe Vantage vanaf de marktlancering enkel met V8 verkrijgbaar. Echter heden is de achtcilinder niet langer atmosferisch maar voorzien van twee turbo's, al met al goed voor een vermogen van 510 pk en een koppel van 685 Nm. Herken je deze specificaties, opnieuw kan dat kloppen. De Mercedes-AMG GT begon er ook mee (maar heeft er sinds begin dit jaar 524 stuks).Ietwat opmerkelijk is dat laatste wel. Anderzijds, als de carričre van de nieuwe Vantage ook maar de helft zo lang duurt als dat van z'n voorganger is hiermee alles nog lang niet gezegd. Bovendien verwachten we nog een V12. Dat is Aston Martin immers aan haar stand verplicht.

E-Diff
Per slot van rekening is dik 500 pk allesbehalve een slecht begin. In 3,7 seconden zit je ermee op 100 km/h, zo geeft Aston Martin op. De topsnelheid ligt op 312 km/h, een prestatie waarbij een 8-traps transmissie (van ZF) als doorgeefluik fungeert. Zelf schakelen kan ook, via een manuele 7-bak.Andere foefjes van de nieuwe, 1.530 kilogram wegende Vantage zijn zoal een perfecte gewichtsverdeling van 50/50 tussen vóór en achter, speciaal ontwikkelde Pirelli's, adaptieve demping en een elektronisch differentieel. De Vantage is de eerste Aston Martin die de beschikking heeft over dit E-Diff dat binnen milliseconden van helemaal open naar helemaal geblokkeerd kan overschakelen.

Q2 2018
De nieuwe Aston Martin Vantage rijdt in de loop van het tweede kwartaal van 2018 de showroom binnen en heeft ook al een prijs. Althans, voor het thuispubliek, Duitsland en de VS. Bij onze oostenburen gaat 'ie € 154.000,- kosten en reken op grond daarvan op minstens twee ton in Nederland. De Vantage Roadster is tevens al aangekondigd; die volgt in de tweede helft van volgend jaar. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10