zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

In detail: Mazda3Hatchback

 

3 december 2008 - Vlak na de Mazda3 Sedan werd de Hatchback onthuld. De ?3? heeft veel trekjes van z?n grote broer, de Mazda6, meegekregen met als gevolg dat de auto meer volwassen oogt. Nu Mazda meer details over de 5-deurs variant heeft vrijgegeven, lichten we deze nog eenmaal uit. De Mazda3 Hatchback in detail.

De Mazda3 Hachtback (en Sedan) is duidelijk een meer volwassen auto geworden, nu het meer in lijn ligt met z’n grote broer de Mazda6. Een vloeiende overloop van de verschillende panelen zorgen voor een dynamische en sportieve uitstraling. De Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra en andere consorten in dit C-segment krijgen er een sterke concurrent bij. Als de Mazda3 ook nog eens net zo goed rijdt als de ‘6’ wordt de definitieve beslissing voor de koper helemaal op de proef gesteld. Maar voordat we echt weten hoe de nieuwe Mazda3 rijdt en aanvoelt, moeten we wachten tot ergens in 2009. Dan staat hij - en de 3-deurs Sedan - bij de dealer. Voorlopig kunnen we alleen de specificaties vergelijken.



Interieur en uitrusting
Grotere buitenmaten ten opzichte van z’n voorganger resulteren in meer bewegingsvrijheid binnenin. Ook de sportieve kenmerken van het exterieur heeft zijn uitwerking op het interieur. Het eenvoudige doch sportieve dashboard is overzichtelijk. Bijzonder spannend is het niet. Mazda3 belooft nieuwe verbeterde (zachte) materialen, een verfijnde afwerking en een hoger isolatieniveau. Nieuwe stoelen bieden meer ondersteuning, terwijl optionele sportstoelen (inclusief geheugenfunctie) zijn weggelegd voor het betere stuurwerk. Muziekliefhebbers kunnen worden verwend met het Bose surround audiosysteem met 10 speakers, AudioPilot voor geluidscompensatie en een Centerpoint surround systeem. Voor de zakelijk rijder is tevens een Bluetooth-aansluiting voor de GSM interessant.

Veiligheid
In deze klasse van de zakelijke rijder speelt veiligheid ook een belangrijke rol bij de aanschaf. Op dit gebied probeert de Mazda3 de koper te overtuigen met standaard actieve hoofsteunen, zes airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), dynamische stabiliteitsregeling (DSC) en een systeem voor noodstopsignalering (ESS). Tevens als luxe te kenmerken zijn er optioneel Bi-Xenon koplampen met optioneel adaptief verlichtingssysteem, een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer (RVM), een bandenspanningcontrolesysteem (TPMS) en een verwarmde voorruitte verkrijgen

Motorenkeus
Bij de marktintroductie is er keus uit twee benzine- en drie dieselmotoren. Alleen zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak behalve de sterkste diesel. Die heeft een 6-bak. Optioneel is er een vijftraps automaat leverbaar. Een 1.6 liter met 105 pk en 145 Nm koppel trapt het benzinegamma af, gevolgd door een 2.0 liter met 150 pk en 187 Nm. Respectievelijk verbruiken ze 6,3 en 7,7 liter per 100 kilometer. Diesels zijn er in de vorm van de 1.6 CiTD met 109 pk en 240 Nm koppel. Het gemiddeld verbruik van deze instapdiesel blijft steken op 4,9/100km en de CO2-uitstoot bedraagt 119 gr/km. De krachtigere oliestokers zijn geheel nieuw en hebben een cilinderinhoud van 2.2 liter. Er zijn twee verschillende vermogensgradaties leverbaar. De ´standaard´ beschikt over 150 pk en 360 Nm koppel en de high-power over 185 pk en 400 Nm. Onlangs reden we met de laatste in combinatie met de Mazda6. Ondanks het hoge vermogen verbruikt de high-power in de Mazda3 niet meer dan 5,6/100km diesel. De 150 pk sterke CiTD verbruikt maar marginaal minder, namelijk 5,4l/100km. De uitstoot is vastgesteld op 149 gr/km (HP) en 144 gr/km (SD).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10