zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Mazda SkyActiv-X: geen turbobenzine, wel compressie-ontsteking

 

8 augustus 2017 - Onder de noemer 'Sustainable Zoom-Zoom 2030' heeft Mazda haar motorenstrategie voor de komende jaren uitgerold. En daar zit een zeer een op papier knap staaltje techniek tussen.

Terwijl zowat ieder andere autofabrikant naar turbotechnologie, hybride of volledig elektrisch aangedreven auto's grijpt, blijft Mazda de voorkeur uitspreken voor atmosferische benzinemotoren. weliswaar niet zomaar benzinemotoren, zo weten we inmiddels heel goed onder de noemer SkyActiv, maar behoorlijk vernuftige krachtbronnen met een ongekende compressieverhouding, waardoor de Japanners in de alsmaar strenger wordende race om de CO2-grammetjes kunnen blijven meedoen. Niettemin staat Mazda niet stil. En de volgende stap die het heeft aangekondigd is SkyActiv-X, motoren die benzine ontbranden door louter compressie. Zoals een dieselmotor dat tot nu toe enkel kan dus.



Vaarwel boogies
Al sinds de uitvinding van de Otto-motor (150 jaar geleden) moet het benzine-luchtmengel expliciet aangestoken worden om de zuigers van een benzinemotor in beweging te krijgen. Boogies volstaan daarin al een heel lange tijd. Maar bij Mazda's nieuwe generatie SkyActiv-X-motoren zijn die niet langer meer benodigd. De compressie-ontsteking neemt dit over, net als bij een dieselmotor waarbij het dieselolie-luchtmengsel spontaan ontbrandt door compressie.

Grote winst in efficiëntie
Aangekondigd wordt dat de eerste Mazda's met SkyActiv-X in 2019 zullen verschijnen. En die auto's zullen tussen de 10 en 30% procent meer koppel leveren dan de huidige SkyActive-G-motoren, tegen een benzineverbruik dat wel 30% lager ligt en zelfs met 35 tot 45% in vergelijking met een tien jaar oude Mazda-benzinemotor met dezelfde cilinderinhoud.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Veramerikaanste Toyota Camry lost Avensis af
  Hyundai prijst Kona Electric
  Volkswagen en Ford overwegen strategische alliantie
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man (1) 
Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?  (1) 
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen (1) 
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht (1) 
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken (1) 
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling (1) 
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
top10
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
Nederlander heeft liever geen expat als collega
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
meer top 10