zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

In detail: Lexus IS 250C

 

6 oktober 2008 - Lexus heeft eindelijk weer een ?betaalbare? cabriolet in huis met de onlangs gepresenteerde IS 250C. De coupé-cabriolet bewandelt met z?n driedelige metalen kap dezelfde weg als de BMW 3-serie Cabrio. In combinatie met de bekende Lexus kwaliteit zouden de Duisters hun borst wellicht nat mogen maken.

Lexus presenteerde onlangs de nieuwe IS 250 Cabriolet. Daarmee heeft het luxe merk van Toyota eindelijk weer een betaalbare cabriolet in haar gamma. De Lexus SC 430 is met een vanafprijs van een kleine € 110.000,- toch aanzienlijk minder toereikend. Wanneer de IS 250 C aankomende zomer (2009) in de showrooms te vinden is beschikt de auto over een driedelige aluminium cabriokap welke in 21 seconden open en sluit. Lexus claimt daarmee de snelste coupé-cabriolet van de wereld te hebben.





Eigen ontwerp
Het exterieur van de IS 250C borduurt voort op de lijnen van de IS sedan. Desondanks deelt de cabrioletvariant alleen de motorkap, koplampen, portiergrepen en buitenspiegels met zijn sedanbroer. Alle overige carrosseriepanelen zijn herontworpen. Zo zijn bijvoorbeeld de voorste en achterste overhang van de IS 250C respectievelijk 15 mm en 55 mm groter dan de sedan. Deze designconstructie resulteert in een grotere bagageruimte. De nieuwe Lexus IS 250 C moet genoeg ruimte voor een golftas bieden wanneer de hardtop is geopend en het bagage-afdekscherm is aangebracht. Andere verschillen ten opzichte van de sedan zijn onder andere nieuwe mistlampen, nieuwe achterlichtunits met LED-verlichting en een smalle spoiler op de kofferbak.

Interieur
Het interieur van de IS 250C lijkt eveneens veel op dat van de sedan, maar is op tal van punten aangepast en verbeterd om het comfortniveau in een cabriolet te verhogen. Lexus heeft het ontwerp van de instrumentariumoverkapping gewijzigd om de zichtbaarheid van de instrumenten te verhogen wanneer er ´open´ wordt gereden. En natuurlijk is het klimaatregelsysteem speciaal aan het open rijden aangepast. Sommige 4-zits cabrio’s bieden minder bewegingsvrijheid aan de achterste inzittenden vanwege de cabriodakconstructie in combinatie met een lagere daklijn. Lexus heeft dit opgelost door de twee achterste zitplaatsen 30 mm verder naar binnen te plaatsen. Dit resulteerde in meer hoofdruimte. De instap wordt vergemakkelijkt door extra openslaande portieren die 30 cm langer zijn dan die van de sedan.

2.5 liter V6
Bij de marktintroductie is de IS 250C slechts met één motor te bestellen. Andere motorvarianten zullen vermoedelijk in een later stadium volgen. Maar de eerst komende tijd moeten we het doen met een 2.5 liter V6-benzine. Deze levert 208 pk en is gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. Helaas geeft Lexus geen (sprint)waarden op.



Mark Levinson soundsysteem
Zoals het Lexus betaamd is er aan luxe geen gebrek. Het met twaalf speakers uitgeruste Mark Levinson® Premium Surround Sound-systeem is met equaliser-tuning uitgerust om de geluidskwaliteit te waarborgen. Ongeacht of het dak open of dicht is. Het systeem compenseert automatisch het verlies aan bastonen bij open rijden.

Torsiestijfheid
Bij het ontwerpen van de carrosserie werd vooral aandacht besteed aan het zoveel mogelijk terugdringen van de windturbulentie wanneer de driedelige hardtop is weggeklapt. Bovendien is het koetswerk bij een auto zonder dak veel minder stijf dan bij een auto met vast dak. Door diverse aanpassingen aan de carrosseriestructuur en de wielophanging beschikt de IS 250C toch over een zo hoog mogelijke torsiestijfheid. Met de kap in gesloten toestand moet de IS 250C zelfs even stijf en stil zijn als de sedan.

Veiligheid
Een score van vijf sterren in de EuroNCAP botsproeven wat betreft frontale botsingen, was een van de doelstellingen tijdens de ontwikkeling. Of de IS 250 C deze score gaat behalen moet nog blijken. Qua passieve veiligheid zit de cabriolet in ieder geval goed in de slappe was met elektronische systemen als het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Dit stabiliteitssysteem is speciaal op cabrioletgebruik afgestemd, samen met het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) dat moet zorgen voor een kortere remweg op gravelwegen. Het Pre-Crash Safety System (PCS) ondersteunt de werking van de veiligheidsgordels en de remassistent, terwijl grotere zijairbags het hoofd effectief beschermen bij een eventuele aanrijding van opzij.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10