zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Citroën CXperience doet hunkeren naar nieuwe C6

 

29 augustus 2016 - Wat een absoluut vlaggenschip betreft laat Citroën de Europa autokoper momenteel in de kou staan. Er is wel een nieuwe C6, maar die is exclusief voor China. De Fransen kunnen het nog goedmaken. Met deze CXperience Concept!

De laatste Citroën C6 voor de Europese markt was een plaatje van een auto. Typisch Citroën, dus eigenzinnig, maar daardoor ook niet voor iedereen weggelegd. Dat zal ongetwijfeld opnieuw het geval zijn met de CXperience. Maar wat een pracht van een studiemodel is dit. Ogenschijnlijk mooi van eenvoud, zonder in te boeten aan alle moderne gemakken.



Zelfmoorddeuren
Dat de CXperience Concept hint naar een nieuw vlaggenschip, daarover is geen twijfel mogelijk. Tussen 1974 en 1991 had Citroën ook al eens een CX, de voorloper van de XM, die met z'n 4,66 meter lengte tot de grotere auto's uit die tijd behoorde. De CXperience is zelfs nog ietsje langer met 4,85 meter. Dit bij een breedte van twee meter, terwijl de hoogte slechts 1,37 meter bedraagt. Imponerende proporties, zoals dat hoort bij een eventueel topmodel. Maar fraaist zijn toch wel de zogeheten suïcidedeuren, die een enorme toegang tot het high-tech interieur geven.

Citroën in optima forma
Wat meteen in het oog springt bij het minimalistisch, maar door de dikke zetels toch comfortabel ogende interieur is het 19 inch grote breedbeeldscherm. Ludiek is dat daarin het stuurwiel is verwerkt, en let vooral ook eventjes op het ontwerp van die laatste. Slechts één spaak telt het stuur, waarmee Citroën zich weer eens van zijn beste kant laat zien.

Terug naar toen
De laatste jaren was Citroën wat het bieden van typisch Frans rijcomfort betreft wat afgegleden. Met de CXperience keert het merk terug naar die oude merkwaarde. Niet alleen is dat te merken aan het overdadige meubilair en de weelderige wielbasis van liefst 3 meter, ook onderhuids is de aandacht van de Fransen sterk uitgaan naar een zo geriefelijk mogelijke rit. Hoe? Met hydraulische vering, natuurlijk, waardoor oneffenheden niet in het vocabulaire van de CXperience voorkomt.

Plug-in hybride
Qua aandrijving tapt Citroen dan weer uit ultramoderne vaatjes. De CXperience is namelijk een plug-in hybride. Het accupakket levert 3,3 kWh aan vermogen, voldoende om 60 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Een langere rit voor de boeg? Daarvoor zit er ook nog een benzinemotor onder de kap, goed voor een extra actieradius tussen de 150 en 200 kilometer. Een onvervalste kilometervreter blijkt de Citroën CXperience dus niet, in tegenstelling tot wat zijn uitstraling en inborst doet vermoeden.De Citroën CXperience Concept beleeft zijn werelddebuut tijdens de Autosalon van Parijs, begin oktober. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10