zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Wat verandert er voor de automobilist?

 

16 september 2008 - De Miljoenennota bevat ook dit jaar weer opvallende zaken voor de automobilist. Veel aandacht gaat er uit naar zuinige en schone auto´s die er in alle gevallen wederom fors op vooruit gaan. De volgens de overheid tot slupers bestempelde modellen zullen het zwaar te verduren krijgen.

De gehele autoindustrie doet haar best om haar modellen zo zuinig en schoon mogelijk te maken. Daarmee wordt Europa steeds ´groener´. Nederland loopt flink voorop met de overheidsmaatregelen. Vanaf volgend jaar worden groene auto´s namelijk beloond op tal van manieren. Een beknopte samenvatting van de belastingplannen 2009 die betrekking hebben op de automobilist.



Bijtelling
Naast het standaard bijtellingstarief van 25 procent over de cataloguswaarde van de auto kennen we ook de bijtelling van 14 procent. Deze geldt voor auto´s met een uitstoot van minder dan 110 g/km (benzine) of 95 g/km (diesel). Om dat gat wat er tussen valt te dichten zal vanaf 2009 ook een 20 procent-tarief worden ingevoerd. Deze geldt voor benzineauto´s met een uitstoot van 111 t/m 140 g/km en voor dieselauto´s met een uitstoot van 96 t/m 116 g/km. En dat is een zeer grote groep. Denk hierbij aan alle ´groene´ modellen als de nieuwe Golf BlueMotion (99 g/km), Ibiza EcoMotive (99 g/km), Focus EcoNetic (115 g/km), C30/S40/V50 DRIVe (115/118 g/km). Maar ook ´gewone´ modellen zoals de BMW 116i (139 g/km), Mini Cooper (129 g/km), Audi A3 1.4 TFSI (133 g/km) en zo nog vele tientallen anderen.

Slurptaks nog zwaarder
De zuinige auto´s mogen er dan op vooruit gaan, de door de overheid als ´slurpers´ bestempelde auto´s gaan er nog verder op achteruit. De slurptax zal namelijk nog verder stijgen en fors ook. Op dit moment bedraagt de ´boete´ 110 euro per gram, maar dat wordt in 2009 maar liefst 125 euro per gram. Bovendien wordt de grens nog verder verlaagd. Op dit moment vindt de overheid benzineauto´s met een uitstoot van 232 g/km en dieselauto´s met een uitstoot van 192 g/km ernstig vervuilend. Vanaf 2009 vindt de overheid dat die grens al op respectievelijk 212 en 176 gram ligt. En daarmee komen tal van motoriseringen in de A6, E-klasse, C-klasse, S60 etc. ook in de gevarenzone. Elke gram boven die grens wordt namelijk met 125 euro (per gram) belast. Een benzine-auto met een uitstoot van 220 g/km (8 gram meer dan de grens) wordt dus € 1.000,- duurder. En dan praat je nog maar over 8 gram overschrijding.

Veranderingen BPM
De BPM mag dan met 5 procent dalen (van 42,3 naar 40 procent), dat is nog geen reden voor een klein feestje. De wegenbelasting wordt namelijk verhoogd om dit verlies te compenseren. Hiermee wil de overheid ons langzaam maar zeker voorbereiden op de kilometerheffing die volgend decennium van start zal gaan. De BPM zal vanaf 2018 namelijk nul worden. Overigens worden de zeer zuinige auto´s beloond. Wie minder dan 95 g/km met zijn dieselauto en minder dan 110 g/km met zijn benzineauto uitstoot hoeft geen BPM meer te betalen. Auto´s als de Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en Smart Fortwo MHD vallen hieronder.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10