18 februari 2016 - Oké, de V70 is ook een verdienstelijke auto, maar de echte stationtopper van Volvo komt natuurlijk uit de 900-serie. En na een kleine twintig jaar hebben de Zweden die weer in huis met de nieuwe V90.
De carrière van de oude V90 duurde slechts twee jaar; van 1997 tot 1998. Daarvoor had Volvo de 960 Estate die met zeven jaren een veel langere staat van dienst gegund werd. Waarom de Zweden aan het einde van het vorige millennium besloten geen ruimtewonder meer aan te bieden in het absolute topsegment is een raadsel. Volvo en stations waren immers al decennialang twee handen op één buik. Toch moest de V70 genoeg zijn, vonden ze in Gà¶teborg. Ongelijk kreeg men niet.
Semi-autonoom En toch is het maar wat mooi dat er nu een nieuwe Volvo V90 is. Tezamen met de S90 en de XC90 zijn de Zweden daarmee weer helemaal terug in de hoogste regionen van de auto-industrie. De 90-serie is ook echt gloednieuw; van de eerste schroef tot de laatste bout. Een modulaire Scalable Product Architecture-platform (SPA) staat aan de basis van de V90, dat mogelijk maakt tal van moderne veiligheids- en andere features toe te passen. Maar eigenlijk kennen we die al van de S90 en XC90, dus ze hier opnieuw uit de doeken doen is nogal een onnodige herhaling. Wat we graag wel wil aanstippen is de semi-autonome Pilot Assist-technologie en de bijzondere Animal Detection-functie. Geen overbodige luxe in Scandinavië waar nog wel eens plots een eland of ander wild dier voor de auto opduikt.
T8 Twin Engine als troef Op motorisch vlak houdt Volvo de kaken nog stijf op elkaar, maar de T8 Twin Engine is al wel vast aangekondigd. Daarmee is ook meteen de meest interessante aandrijflijn toegezegd, want in de XC90 is die immers goed voor 15% bijtelling, terwijl er toch een potige 410 pk ter beschikking staat.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.