18 februari 2016 - De aanstaande Autosalon van Genève zal (weer) bol staan van de allerhande SUV's en crossovers, waaronder de compacte 2008 uit Frankrijk. Peugeot heeft 'm namelijk in het nieuw gestoken. Hetzij uiterst summier.
Met 2013 als introductiejaar is de 2008 nog niet zo lang in ons midden, toch vond Peugeot het tijd voor een (eerste) opfriscursus. Niet verwonderlijk met zoveel concurrentie. De Fransen proberen dit te pareren met een licht gewijzigd front, enkel voorzien van een nieuwe grille. De bumpers rondom zijn ongemoeid gelaten en zelfs de lichtunits lijken krek eender, dus van een facelift valt eigenlijk niet te spreken.
GT Line Binnenin moet je ook twee keer kijken voordat de verschillen zichtbaar zijn. Sterker, de kans is groot dat je ze niet eens ontdekt, al spreekt Peugeot wel degelijk van nieuwe materialen. Wel nieuw is de GT Line-uitvoering die volgens de Fransen een elegante met een sportieve uitstraling combineert. Je herkent hem zoal een de zwarte details aan de buitenzijde en de specifieke 17 inch wielen.
Motoren Als vanouds is de Peugeot 2008 verkrijgbaar met een hele reeks motoren. Zo is er de 1.2 driecilinder met 82 pk, gekoppeld aan een manuele of een elektronisch geregelde handbak, kortweg ETG5 genaamd. Met de semi-automaat ligt het verbruik op 4,4 l/100 km, en dat is meteen het zuinigst dat de 2008 met benzinemotor kan.Tezamen met de 1.2 PureTech-benzine voorzien van handbak, terwijl die toch een stuk meer vermogen levert, namelijk 110 pk. Liever een automaat het werk laten doen, dat kan met een 6-traps automaat en het gemiddelde verbruik ligt dan op 4,8 l/100 km. De sterkste benzine is de 130 pk sterke 1.2 PureTech. Peugeot koppelt deze enkele aan een manuele 6-bak.Dieselen is enkel mogelijk met de 1.6 BlueHDi, goed voor 120 pk, een verbruik van 3,7 l/100 km en 96 g/km als emissiewaarde. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.