zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Zesde generatie Volkswagen Golf onthuld

 

6 augustus 2008 - Volkswagen presenteert de eerste details van de zesde generatie Volkswagen Golf. De Golf VI is een verdere doorontwikkeling van wat inmiddels een icoon is geworden binnen de autobranche. Met de komst van de nieuwe Golf presenteert Volkswagen tal van nieuwe opties binnen dit segment.

Vijf generaties, 34 jaar en meer dan 26 miljoen exemplaren nadat het origineel in productie ging presenteert Volkswagen de compleet nieuwe en zesde generatie van de Golf. Het nieuwe model zet de doorontwikkeling van dit icoon voort. Volkswagen´s directeur Martin Winterkorn spreekt van de nieuwe standaard in zijn klasse. De Golf VI brengt volgens hem de kwaliteit, het comfort en de prijs-/waardeverhouding in dit segment naar een hoger niveau.



Nieuwe standaard
De Golf wordt gekenmerkt door de nieuwe designtaal die Volkswagen met de Scirocco inzette. De volgens Volkswagen ´precies gedefinieerde´ lijnen in combinatie met de kenmerkende Golf-stijl maken het model in één oogopslag herkenbaar als Volkswagen en primair als Golf. Want ondanks dat we hier van een compleet nieuw model spreken, blijft het een verdere evolutie van de vorige generatie.

Modern interieur
In het interieur is eveneens de bekende Golf-stijl zichtbaar. Volkswagen heeft naar eigen zeggen veel aandacht besteed aan de gebruikte materialen en uitstraling. De zwarte kunststoffen zijn volgens de heren uit Wolfsburg van een hoge kwaliteit en het geheel wordt op smaak gebracht met diverse aluminium en chromen accenten. Het stuurwiel, de module van de climate control en diverse andere details zijn herkenbaar uit de Passat CC en Scirocco. Dankzij het gebruik van extra isolatiemateriaal, een andere motorophanging en een akoestische voorruit moet het geluidsniveau aan boord van de Golf naar een lager niveau zijn gebracht.

Motorengamma
Het motorengamma bestaat uit een breed aanbod aan benzine- en dieselmotoren. Het benzinegamma start met de 80 pk sterke 1.4 liter. Deze verbruikt volgens de fabriek 6,4 liter per 100 km en heeft een CO2-uitstoot van 149 gr/km. De basismotor wordt gevolgd door de 102 pk sterke 1.6 liter. De 1.4 TSI is leverbaar in een 122 en 160 pk sterke variant, waarbij de motor beschikt over een turbo en een compressor. Beiden verbruiken respectievelijk 6,2 liter en 6,3 liter brandstof per honderd gereden kilometers. De TSI-motoren zijn qua CO2-uitstoot nog schoner dan de conventionele 1.4 liter. De 160 pk TSI vervangt overigens de bekende 150 sterke 2.0 liter FSI-motor.

Dieselen
Het dieselgamma bestaat in eerste instantie uit een 1.9 TDI met 90 pk gevolgd door een nagelnieuwe 2.0 TDI-motor met 110 pk. Met een verbruik van slechts 4,5 liter per kilometer is de lichtste 2.0 liter diesel uiterst zuinig te noemen. De CO2-uitstoot is vastgesteld op 119 gr/km. Ook de 140 en 170 pk sterke variant zijn gebaseerd op de 2.0 liter TDI-motor. De 140 pk variant verbruikt 4,9 liter per 100 kilometer. Het verbruik van de sterkste diesel maakt Volkswagen (nog) niet bekend. Alle motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een aantal daarvan is leverbaar met de DSG-transmissie.

Nieuwe features
Ondanks dat er over de opties en features nog maar weinig bekend is laat Volkswagen weten dat de nieuwe Golf optioneel leverbaar wordt met Volkswagen´s Adaptive Chassis Control (ACC). Het systeem debuteerde in de Passat CC en is standaard op de Scirocco. Met een druk op de knop is het met ACC mogelijk om te kiezen tussen normal, comfort of sport. Wie één van de instellingen kiest verandert daarmee het karakter van de dempers, de besturing en de reactie op het gaspedaal. Bovendien gaat Volkswagen de Golf leveren met Automatic Distance Control, het systeem waarmee je cruise control automatisch afstand houdt tot je voorganger. Park Steering Assistant is tevens verkrijgbaar op de duurdere varianten.



Veiligheid
Qua veiligheidsvoorzieningen is de nieuwe Golf goed uitgerust. Het ESP-systeem is vernieuwd en bij een ongeval helpen zeven airbags - waaronder een knie-airbag - de klap op te vangen. Een speciaal WOKS-systeem gaat een whiplash tegen. Daarnaast debuteert in de nieuwe Golf VI een veiligheidsgordeldetectie voor de achterinzittenden.

Begin 2009 bij de dealers
De nieuwe Volkswagen Golf zal debuteren op de Autosalon van Parijs. Het model staat daar in zowel drie- als vijfdeurs uitvoering. Uiteraard zal Volkswagen in een later stadium ook weer een GT, GTI en R32 presenteren als ook de Variant. De prijzen van de nieuwe Golf zullen op ongeveer hetzelfde niveau liggen als de huidige generatie. Vanaf begin 2009 staat de Golf VI bij de dealers.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   2 reacties

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Jochem van Hattum  |   | 
7-08-2008
 | 
08:42 uur
Ik vind 4,5 liter diesel per kilometer vrij veel eigenlijk.. Dus laat die 2.0 TDI maar achterwege! :-p
Niels  |   | 
11-08-2008
 | 
12:54 uur
Inderdaad niet erg zuinig te noemen, hopenlijk heeft de Golf 6 niet van dergelijke fouten aan boord!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10